Utvärdering Nordisk Vinnare 2011

Idag tänkte jag visa lite bilder från Nordisk vinnarutställning och berätta lite om hur jag visar hund, samt utvärderar vad jag gjort bra och vad jag måste göra bättre nästa gång. Lite som ett komplement till det här inlägget.

Ibland tror jag att vissa fått för sig att utställning bara handlar om att på dagen gå in och springa ett vänstervarv samt visa hur hunden ser ut i profil. Självklart handlar det övervägande om att ha en exteriört bra hund, men jag vill påvisa hur många mer detaljer som spelar in. Jag är övertygad om att hundens utstrålning och sättet man visar upp hunden på spelar roll i bedömningen – inte minst i en så konkurrenstuff ring som goldenringen.

1. Inne för första granskningen. Här är det viktigaste att Billy ser glad och trevlig ut. Jag bryr mig inte så mycket om detaljer, som hur han står med benen - så länge han visar utstrålning. Domaren hinner ändå inte titta på detaljer nu. Här använder jag mig av gott godis (mammas hemgjorda leverbitar) och han har lite dragkamp med leverbiten. Jag ser att det får honom att dra bak nacken så att han ser ut att få kort hals och bestämmer mig för att försöka hitta ett alternativ till dragkampen till nästa gång.


2. Den eskillda bedömningen började denna gång med att springa en cirkel. Jag samlar upp kopplet så att inga lösa ändar hänger och slänger, vilket kan störa helhen. När vi springer ensamma kan Billy bli lite lunkig så jag har en tennisboll (favvoleksaken) i vänsterhand att vifta lite med framför näsan för att få honom att stega på lite. En last jag har här är att jag ibland springer och tittar på Billy så mycket att jag tappar riktningen själv. Det har jag fått träna på och här ser det ju bra ut!


3. Sedan fick vi visa fram- och bakbensrörelser. Ju snabbare man rör sig, desto mer kommer hunden att placera tassarna i ett spår. Därför kan man välja att gå/springa i ett långsammare tempo just när man visar rörelserna fram och bak - för att få hunden att trampa mer paralellt. Billy är en så pass stor hund att jag tycker det ser löjligt ut att gå med honom och väljer därför att springa, men i ett långsammare tempo. Viktigt att tänka på när man visar fram- och bakbensrörelserna är att det är hunden domaren vill studera, inte handlern. Se därför till att hunden rör sig rakt från samt mot domaren, något jag gör lite dåligt här (domaren är mannen är orangea byxor).


4. Avslutningsvis i den individuella bedömningen får man ställa upp hunden i profil vid bordet när domaren dikterar kritiken till ringsekreteraren. Här finns det flera vanliga tillvägagångssätt. Att ställa upp hunden, sätta/ställa sig bakom och hålla ut svansen som en förlängning på rygglinjen är en variant. Att stå framför hunden och låta den stå fritt är en annan. Med Billy använder jag oftast en kombinerad variant. Han ställer sig gärna med bakbenen lite under sig så jag brukar flytta ut dem lite och sedan ställa eller sätta mig på huk framför honom så han showar (ser glad ut och viftar på svansen).


5. Här är hela klassen tillbaka i ringen för konkurrensbedömning. Jag brukar tänka på att försöka ta ut lite avstånd till hunden framför. Då har jag mån att ta ett par steg framåt om jag vill få Billy att trampa om eller om hunden bakom plötsligt står uppe i rumpan på honom. Här har jag valt att sitta ner framför Billy. Han vill gärna ha koll på allt runt omkring, vilket ger ett lite splittrat uttryck. I ringen vill jag att han ska fokusera på mig och att vi ska ha trevligt ihop - och genom att sitta ner upplever jag att vi kommer in i vår egen lilla bubbla bättre.


6. Billy och jag har blivit utplockade i mitten av ringen med några andra ekipage som domaren vill ha kvar och placera (t.h Linda och Ch Gildas Acteur). Notera att jag för konkurrensbedömningen bytt ut tennisbollen mot en kaninboll. Jag tror det kan vara bra att spara bästa "moroten" till sist och det är i konkurrensbedömningen det är dags att plocka fram det där lilla extra.


7. Nu gäller det - bara fyra hundar kvar och dags för placering. Även när jag springer tar jag ut lite avstånd till hunden före. När domaren tittar på oss måste det se så bra ut som möjligt. Om hunden framför plötsligt skulle sacka i det ögonblicket har jag ändå ett par steg att låta Billy sträcka ut på. Det förekommer inte ofta, men det finns också handlers som låter sina hundar springa upp väldigt nära i rumpan på ens hund, och då är det bra att ha lite luft framför så man kan öka på framåt. (På bilden: Dewmist Lion Sleeps Tonight, Ch Golden Hills-side Imagine a Chap, SEUCh Combine Hennessy & en veteranhane - hjälp, minns ej vem!)

 



Jag delar givetvis med mig av detta för att dokumentera för mig själv hur Billy och jag såg ut i ringen på mässan - men också för inspirera andra till hur man kan jobba med sin personliga utveckling i utställningsringen. Jag tar gärna emot kritik och funderingar på det jag skriver och visar!

Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för dina tankar, sånt här behöver en annan läsa för att få ett hum om vad som händer i en handlers huvud. God julkramar till er!

2011-12-21 @ 13:36:17
URL: http://gyllenevanner.wordpress.com
Postat av: Linda

Veteranhanen heter Guldrushen's Buisness As Usual, Medeleine Runbergs!

2011-12-21 @ 16:11:39
Postat av: Moa & Åskar

Yes! Tack Jenny!! Nu ska jag se till att Åskar får en Excellent. Fast till sommaren när näsan inte är rosa... Sen vet jag inte om han bara ska väga 26 kg, kanske nåt kg till... Och när jag tänker efter riktigt noga så tycker jag att DU kan visa honom. Japp! Bra plan. Så gör vi! :D

2011-12-21 @ 19:30:15
Postat av: Hanna

Jag är en av dem som tränar dåligt inför utställningar, har ingen direkt plan och sumpar megabelöningen direkt. Konstigt nog skulle jag aldrig göra så i någon annan gren, så det är bättring som gäller!

2011-12-22 @ 09:23:15
URL: http://kennelblagul.blogspot.com/
Postat av: Johanna & Majken

Kul och intressant att läsa för mig som är helt grön på utställning :-)

2011-12-22 @ 10:34:05
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Camilla

Ramlade in här av en slump, kul och intressant läsning. Jag har en golden valp som jag snart ska börja visa på utställningar.

2011-12-22 @ 19:01:38
URL: http://marsvin.blogs.se/
Postat av: Ann-Sofie

Jätteintressanta tankar Jenny o kanon med bilderna till, blir så tydligt hur du tänker o det känns så smart o så rätt. Visst är det skoj att analysera vad man gör o inte gör o hur man kan förbättra det ytterligare ;)

Kram

2011-12-29 @ 13:37:50
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se
Postat av: Zandra, Lova & Lystra

Vilket bra inlägg! Här har jag massor att lära känner jag. : D

2012-01-19 @ 08:39:01
URL: http://goldendays.cybersajt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0