Snyggt sök i Brunnsholm

I lördags bar det av på jaktprov i Brunnsholm utanför Enköping. Mats Närling dömde i öppenklass och provet var riktigt trevligt upplagt. Även denna gång landade det på ett tredjepris, men det är definitivt en av våra starkare treor. Alla vilt kom in och om man bortser från vattnet är jag riktigt nöjd med Billys attityd. Genom hela prövningen kändes han pigg i både kropp och knopp trots att det blev rätt ansträngande.

Provet började med vattnet. Min parkompis fick en dubbelmarkering och när båda vilten var inne sköts ett dirigeringsskott till Billy. Dirigeringen låg i utkanten av en vass. Avståndet var inte jättelångt, kanske 50-60 meter, men svårigheten låg i att man var tvungen att skicka hunden en bit upp på land. Jag visste innan att detta skulle bli svårt för Billy och mig, och så blev det. Billy maskade iväg längs vattenkanten och ville inte ge sig ut och simma trots att jag skickade om ett par gånger. Slutligen fick vi lov att gå ner till vattenkanten och då fungerade det och anden kom in.

Sedan bytte vi plaser. Dubbelmarkeringen gick i en vasskant men nedslag i vatten, men knappast på simdjup. Den första kom in rätt snabbt, på nummer två krävdes ett stöttade "Ja!" för att han skulle ta sig in i vassen.

Transport upp på söket som låg bakom en liten höjd så när man skickade ut hunden försvan den bakom krönet och man såg den inte förrän den kom tillbaka igen. Billy fick in tre rätt snabbt. Därefter fick parhunden in en, men kom sedan in tom upprepade gånger så Billy fick gå ut igen och hämtade in ytterligare tre. Jag såg ju inte hans arbete men fick senare höra av domare och publik att han gjort ett jättebra sök när han väl kom över krönet.

Avslutningsvis fick hundarna varsin land-dirigering och dubbelmarkering. Billy fick börja med dirigeringen som uppskattningsvis var ca 60-80 meter med ett litet terrängbyte från slaget gräs till högre gräs. Den blev lite klurig för Billy men efter två stoppsignalen och ut-tecken kom kaninen in. Dubbelmarkeringen var det inga konstigheter med.

I den avslutande kritiken beskrev Mats Billy som en charmig hane som har sina styrkor i sin markeringsförmåga och framförallt i sitt sökarbete som han gör mycket bra. Själv känner jag en stor glädje i att Billy känns bättre för varje prov vi startat den här säsongen och även om det i mångas ögon kanske "bara" blev ett tredjepris så är jag fortfarande mycket stolt över det!

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Grattis till 3:e priset Jenny, gud va roligt att det känns bättre o bättre för varje gång!! Ni är kanonduktiga både Billy o Du!!

2010-09-20 @ 22:52:34
URL: http://zetterljungs.cybersite.se
Postat av: Moa

Känlsan är värd allt och att du är så här nöjd är ett högre pris! Grattis!!!

2010-09-21 @ 06:56:17
URL: http://klickerhundar.wordpress.com
Postat av: Anna

Bra jobbat! Jag tycker en 3.a är grymt jobbat. Jag och Heddan hoppas på start även vi. En pris av högre valör tror jag "bara" är en tidsfråga ;-)

Kramar!

2010-09-21 @ 20:04:42
URL: http://gyllene-vanner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0