Trixträning

Nellsan och jag trixtränar ganska mycket just nu. Dels för att det är kul, dels för att jag gissar att lite tex. balansering på bakbenen & sitt vackert övningar inte är helt fel för att stärka och hålla hennes stela rygg lite rörlig. Jag brukar använda en stor godisskål och klicker för att försöka shejpa fram olika beteenden. Nell är ofta helt med på noterna och testar sig fram.

Däremot är jag dålig på att sätta kommandon på de olika trixen när jag väl är nöjd med dem. Är det inte det som ni klickertränare kallar signalkontroll, eller?Antagligen beror detta på att jag är dålig på det och därför tycker att det är roligare att shejpa fram något nytt. Samtidigt vore det ju roligt att "spara" beteendena under en signal. Problemet är att Nell ofta blir så osäker när jag börjar selektera och bara belöna beteendet i kombination med signalen. Tips?


Upp med händerna!


Vinka


Balansera på bakbenen


Kommentarer
Postat av: Moa

Tipset:

1. Belöna frivilligt beteende

2. Säg kommandot samtidigt som frivilligt beteende (belöna)

3. Säg kommandot precis när du ser att hunden ska till att utföra beteendet (belöna)

4. Belöna både när hunden utför beteendet frivilligt och på kommando.

5. Varva med att säga ett gammalt känt kommando och det nya. T.ex. "sitt" och sedan "vinka".

Jag tycker detta funkar bra på CO-hundar. Normalt sett är nr. 5 att ignorera när beteendet sker utan signal men som du skriver kan vissa hundar bli osäkra då.



Fasen vad flitig du är att blogga - jättekul!

2010-11-03 @ 20:34:45
URL: http://klickerhundar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0