Specialen dag 2 - Billy & jag station för station


Här kommer en rapport från Billys och min start i Ökl på WT på Golden Specialen. I det stora hela känner jag mig nöjd. Både prestationsmässigt och poängmässigt var vi skarpare förra året, men det är inget att hänga upp sig på. Gårdagets start hade sannerligen sina ljusglimtar även om den där wow-känslan förra året bjöd på uteblev. OBS! - Som sig brukar efter mina prov/WT-starter blir detta ett långt inlägg. För mig är det så mycket värt att kunna gå tillbaka i efterhand och minnas detaljer.

Station 4 - vattenarbete : 13 poäng

Här fick hunden först en enkelmarkering i en kanal med mycket växtlighet på vattnet. När hunden var på väg in kastades en ny dummy ut på samma ställe som man sedan skulle dirigera till. Markeringen gick klockrent. På dirigeringen simmade han först förbi 3-4 meter men efter att jag kallat in och påvisat åt höger med närsökssignal kom den in. Avlämningarna var inte förstklassiga han stannade framför mig, men bjöd inte upp som han brukar. Det här är stationen jag var mest nöjd med och förstår inte riktigt det stora poängavdraget.

Station 1 (dubbelstation) - walkup: 0 + 17 poäng
Prövningen bestod av en walk up på ett fält med två hundar på linjen. När linjen rörde sig framåt kom först ett skott och kast bakom linjen som fungerade som störning. Sedan fortsatt transport, ett skott och jag blev anvisad att dirigera Billy till baksidan av ett litet stenröse på en ö på fältet. Billy hade dock spanat in en kastare långt bort i skogskanten och satte av ditåt. Varken stoppsignalen eller sidoecknen satt där de skulle och därför valde jag efter ett par halvdant/ej uppföljda signaler att kalla in för att inte träna olydnad eller för att Billy skulle frångå sin dittills positiva attityd.

Efter att parhunden (Mighty Ducks Grimmer, "Immer") fått in sin dirigering fortsatte vi framåt en bit innan vi gjorde halt. Grimmer fick en markering uppe i en skogsbacke och därefter fick Billy en åt andra hållet i skogsbacken. Han markerade snyggt och kom tillbaka med god fart - men försökte först lämna av till Lennart som gick på linjen som kastare innan han gav den till mig. Domaren förklarade att poängavdragen kom av att han inte gick på mitt första kommando och missförståndet vid avlämningen.

Station 2 - dubbelmarkering: 11 poäng
Dubbeln gick upp i en lätt sluttade skogsbacke med ett kast åt höger (som landade bakom en sten) och ett åt vänster (som hamnade bland ris och sly bakom en rotvälta). En svårighet låg i att skytten stog en bit till höger om hunden och de hundar som fokuserade för mycket på denne missade lätt första kastet. Billy markerade båda, men gick alldeles för djupt på första. Eftersom jag sedan innan bestämt mig för att inte blåsa stopp och ge närsökssignal (fast att jag visste att domaren föredrog detta) utan låta honom lösa arbetet själv väntade jag ut honom och snart var han i rätt område igen. Även på nummer två gick han för djupt, men hittade tillbaka snabbare.

Station 3 - dirigering: 11 poäng
Sista stationen bestod av en dold dirigering där hundarna varken fick hjälp av ett skott eller något i naturen (typ skogskant, dike etc). De skulle gå genom en dal och upp på en liten kulle där flera apporter fanns utlagda. Billy såg direkt funktionären som gömde sig bakom en gran i en annan riktning och blev nyfiken på denne. Jag riktade tydligt mot målområdet, men han valde ändå att vika av linjen mot funkisen. Jag blåste stopp, vilket han lyssnade fint på(!) och vinklade om. Det ryckte i Billy - han ville lyda men han ville också till funkisen. Han valde att lyda och gick mot området passerade lite på sidan om och slog snart över i fritt sök. Han var både här och där innan dummyn kom in, haha. Dock var jag väldigt nöjd med attityden på denna station. Även om han inte är helt fast i dem tyckte han att dirigeringstecknen var roliga!

Totalt skrapade vi ihop 52 poäng., vilket gav oss ett tedjepris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0