Handlingskurs för Fanny & Ulrika

Som rubriken skvallrar om har jag spenderat denna söndag på kurs i utställningsförberedelser och handling. Kursen arrangerades av min mamma och deltagarna var främst Combinehundar. Instruktörer för dagen var Ulrika Zetterfeldt, kennel Silversign och Fanny Hellström, kennel Heatwave, som båda är välkända ansikten i vänstervarvet och som åtminstonde jag ofta lägger märke till för deras trevliga sätt att handla och deras positiva och spralliga hundar.

Under en heldag har vi nu drillats och matats med tips, trix och fått praktisk träning. Jag känner mig ofta som en ok handler för mina hundar. Jag kan visa upp dem, men är inte på långa vägar något proffs. Jag visar alltid mina hundar fritt eftersom jag inte känt att jag haft kunskap och självförtroende nog att plocka med benen. Efter dagen känner jag dock att mitt självförtroende har växt, och att det nog ska kunna bli en proffsig handler jag med om jag bara ligger i och tränar!

En viktig insikt jag har kommit till under dagen är att handlingsträning faktiskt innebär mycket mer träning än vad jag tidigare trott, och det känns som en tröst att skickliga Fanny och Ulrika inte bara plockar en random hund och visar den till perfektion. Nu förstår jag ännu mer vilket jobb och målmedveten träning som faktiskt ligger bakom de trevliga presentationerna. Tidigare när jag tänkt på handlingsträning har jag uteslutande räknat in springa i ring, stå och vifta på svans, lite kontakt och kanske lite flytta ben. Men under dagen har vi brutt upp det i mycket mindre beståndsdelar. Visste ni exempelvis att hur och var man placerar kopplet på hundens hals när man ställer upp den påverkar linjerna jättemycket? Eller att handlerns mimik kan göra underverk för hela uttrycket? Fanny och Ulrika gick under dagen genom alla detaljer från början till slut. Allt från hur man får hunden att spetsa öronen på handtecken, till benplacering, figurer, rörelsehastigheter och mycket mer. De var stöttade, uppmuntrande och pedagogiska.

Tack till Fanny och Ulrika för en mycket trevlig kursdag!


Fanny och Ulrika visade med sina egna hundar, här med Heatwave Trick or Treat en
systerdotter till Billy som nyligen blev utställningschampion redan i en så ung ålder som 2år!

 


Ulrika demonstrerar och Fanny förklarar

 


Jag och Doris en kvalitetsbedömning med öppen kritik från Fanny.

 


Jag och Doris i rörelse

 


Kommentarer
Postat av: Lindi

Åh min lilla Doris! Synd att jag missade kursen.. Ses om två veckor Jenka. Och far åt helvete. Kram

2010-08-02 @ 02:44:54
Postat av: Ann-Sofie

ja visst var det hur många bra tips som helst på vad vi kan påverka som handler oavsett hur vår hund är konstruerad eller ser ut =) skönt att även denna hundidrottsgren hamnade tillbaka på att vi själva måste träna...då känns det mer "som vanligt" =)

Kul att ses, o din visning av triangeln hade suttit bra i vilken instruktionsfilm som helst, kommer för evigt ha den på näthinnan! TACK!!

2010-08-02 @ 20:54:44
URL: http://zetterljungs.cybersite.se
Postat av: Annelie

Så många bra tips vi fick av dessa härliga och duktiga tjejer, vi tackar så mycket att vi fick gästa Er och vara med på denna trevliga och lärorika dag.

Ha det super med dina fyrbenta!

TACK!

2010-08-03 @ 09:30:36
URL: http://harpo-labradoren.se
Postat av: Mhistel

Vilken finfin blogg du har :) Så kul att få se bilder på bästisen min. Pussa och krama vovvarna dina så gott från mig.

Grannen Mhistel

2010-08-16 @ 15:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0