Rallylydnadskurs, tillfälle 2

  
Igår var och Sara och jag på rallylydnadskurs igen. På grund av sjukdom har det blivit ett lite längre hopp mellan första och andra gången, men det gjorde inte så mycket. Då fick man ju mer tid att träna hemma. De 10 skyltar vi fick lära oss första gången var väldigt basic. Typ höger och vänster svängar, helt om, stopp-sitt och liknande. Men igår fick vi 10 nya skyltar där vissa var riktigt kluriga.

Vad säga till exempel om den här skylten?

Den stora pilen visar hundens väg och den lilla förarens. Skylten går i princip ut på att föraren ska vänta helt om åt vänster medan hunden går runt föraren åt höger.

Billy tyckte att den var jätteklurig och förstod inte alls vad jag menade först. Då blir han lite olycklig. Jag fick ta time-out och bolla lite idéer med Sara och sen funkade det prima.


Jag tycker att kursen är kul, samtidigt som den är lite märklig. Jag hänger inte alltid riktigt med i hur instruktörerna tänker. Igår började vi med att gå igenom nya skyltar. Sedan fick vi gå två banor utan hund och sen fick vi vara varandras hundar. Kul och lärorikt att både vara hund och få en låtsashund i snöret.

Men sedan efter fikat när vi fick plocka fram våra riktiga hundar trodde jag nog att vi skulle få testa de nya skyltarna en och en i lugn och ro, men nej, då skulle vi köra banorna med hundarna. Det var för mig ganska obegripligt. Inte skulle väl jag köra en hel agilitybana utan att lära hunden hindren först, eller köra igenom hela lydnadsklass 1 utan att ha tränat varje enskillt moment före!?

Dessutom skulle alla köra samtidigt, och bara tänka på att ge varandra utrymme. Jag tror vi är ca 10-15 ekipage och alla skulle alltså dela på två banor. Behöver jag nämna att det blev lite rörigt? Jag gick undan lite och testade lite själv först. Billy bjöd på en härlig attityd och jag bestämde mig för att prova en bana. Vid femte skylten fick Billy en rottistik i rumpan. Jag tror både han och jag blev lika paffa, men grabben förvånade med att släppa det snabbt och jobba vidare. Det gjorde mig väldigt glad, för det är precis sånt jag vill ha ut av den här kursen. Rallylydnaden i sig är väl lite kul, men just att han ska kunna koncentrera sig på mig och släppa störningarna runt omkring är det jag känner att jag vill ha ut i första hand.

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag har fått intrycket att rallylydnaden överlag är lite rörig och att det ofta blir en enda hop med människor och hundar som springer om varandra (vad jag sett iaf), det är som du säger bra störningsträning men jag tror jag håller mig till min vanliga lydnadsträning ändå ;) Skickade mess till dig om ni ska till Kisa? Kram

2009-09-25 @ 13:53:21
URL: http://www.gangster-glimma.blogspot.com
Postat av: Sara

Bra jobbat Jenny, grillspetten ska få gå hett här i Örebro, och dom ska inte grillas! ;) Jag håller tummarna för att er imorgon, och jag hoppas att du hinner till Örebro så vi kan mötas på dansgolvet och om inte så kanske en prommis på söndag. Lycka till imorgon!

2009-09-25 @ 23:10:33
URL: http://omsara.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

haha men den här skylten Jenny, är Mats en klippa på :) Det är den gamla tidens föregångare till U-svängen, körde vi ALLTID på lydnad på "dinosauriernas tid". Snacka med Mats om den, han som tycker U-sväng är nått modernt nytt påfund som han inte förstår sig på ... hahaha

2009-09-26 @ 23:06:15
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0