Rallylydnadskurs, tillfälle 3

Igårkväll var det dags för rallylydnad igen. Istället för att låta Billy köra fick Nell komma ut och vara med på kursen. Egentligen är det ju Bill som ska gå, men jag känner att han och jag har gjort så mycket ihop den senaste tiden att han nästan är lite "övertränad". Han måste få ladda och sukta lite efter att få vara vid min sida igen.

Efter gårdagen kan jag konstatera att Nella är ju väldigt lättsam att träna sånt där pill med. Dels för att hon är lite klickertränad och vågar testa sig fram, och dels för att hon är så matdriven.

Igår jobbade vi med frontpositionen och att hunden ska kunna gå runt föraren. Frontpositionen innebar att man arbetar med hunden framför sig, dvs. aniskte mot ansikte. Därifrån ska hunden sedan kunna gå runt förarens rygg och hamna på vänstersidan i fotposition.
.

                         

.
Här är två varianter på övningen jag beskrev ovan. När man kommer fram till skylten symboliserar sen tjocka pilen att man ska man ta fram hunden så att man har den sittande framför sig. Sedan ska hunden gå runt förarens rygg så att den hamnar vid vänster sidan. Vid skylten till vänster ska hunden sen sitta vid vänster sidan medan vid den högra ska man bara fortsätta framåt när hunden är i position. Rätt klurigt faktiskt, och himla lätt att ta fel på skyltarna i stundens hetta!

Kommentarer
Postat av: Moa

Obegripliga skyltar om du frågar mig!! Behöver man vara med i Mensa eller räcker det med att ha gjort högskoleprovet för att kunna gå Rallylydnadskurs??? ;)

2009-10-05 @ 13:22:15
URL: http://klickerhundar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0