Mitt liv som tidningsbud

Att börja jobba natt innebar sannerligen en ny rutin som både har sina fördelar och nackdelar. Istället för att sova ett pass per dygn fick jag ställa om till att sova i två klickar. Först mellan typ 21.30 - 00.30 och sen från 07.00- 11.00. Det är fruktansvärt segt att gå upp efter bara max tre timmar sömn, och dessutom när det är mörkt. Hela kroppen skriker nej, men när jobbet väl tagit fart är det inte så illa. Jobbigt är dock att man jobbar sex nätter i veckan som tidningsbud. Bara natten till söndag är natten man är ledig.

När jag kommer hem från jobbet är jag svinpigg och känner först inte alls för att sova. Jag är speedad från jobbet och så har solen kommit fram. Men efter en halvtimmas nedvarvning är jag tröttare än någonsin. Det bästa med jobbet är att när jag vaknar vid elvasnåret har jag hela dagen framför mig känns det som. Jag kan gå med hundarna, jobba med lite andra åtaganden framför datorn, träna med folk som har semester och äta middag med min familj.

Själva jobbet är okej. Faktiskt svårare än vad jag först trodde. Under fem timmar ska jag hämta postbilen, köra till tryckeriet och hämta tidningarna, lämna buntar till distrikt som ska gås ut, dela ut tidningar på mitt distrikt och till sist lämna tillbaka postbilen. På mitt distrikt är det mellan 500-700 tidningar per dag som ska delas.


En sak som faktiskt förvånar mig själv är att jag tycker att det är roligt att köra postbilen. Det kännas faktiskt lite som en radiobil som man svischar runt i. Dessutom är det helt sjukt hur snabbt 50 km/h kan kännas efter att man sniglat inne bland massa brevlådor ett tag.

Andra saker som jag tänkt på ang. jobbet:
- Det bär emot att lägga en Dangens Industri i en brevlåda med Nalle Puh
- Om man vill vara en idiot kan man ställa soptunnan framför brevlådan...
- ...eller parkera bilen framför brevlådan så att tidningsbudet inte kommer intill
- ...eller så kan man parkera på vändplanen så att tedningsbudet måste trixa som en galning för att komma runt
- Infällbara sidospeglar är en otroligt bright uppfinning

Och NEJ, även om man kanske skulle kunna tro det så var det inte jag som gjorde den här tabben...

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, jag känner såå väl igen det där! Fast jag hade förstås ingen tjusig gul bil att svischa runt i, utan fick nöja mig med att släpa på min vagn och springa i trappor. Slipper du såna, du som kör bil? Jag tycker att det värsta var det där med sömnen, jag hade så svårt att somna när jag visste att jag skulle upp så snart igen... Så det blev ofta att man sov bort halva dagarna ändå. Jag väntar spänt på uddtareing hur det gick idag på specialen. Kram!

2009-08-08 @ 20:56:37
URL: http://www.gangster-glimma.blogspot.com
Postat av: Sandra

Jag vet precis vad du menar med postenbilen, det är riktigt roligt! Det mest komiska är att jag också brukar beskriva det som en "radiobil" :)



Hoppas du och Malin har det bra på resan! KRAM

2009-08-17 @ 17:08:59
URL: http://sandrandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0