Spännande träningstankar hos Palmkvist

I årets första vecka åkte Tess och jag för att träna ett pass för Jens Palmkvist. Förtom att vi fick göra roliga övningar var det spännande att höra Jens uttrycka sina åsikter kring linjetags- och närsöksträning.

Som i allt går det ju trender i hundträning och jag tränar nog ibland lite gammaldags, säkert inspirerat av min mamma. Under de (få) år jag hållt på med jaktlig apporteringsträning har jag från de instruktörer jag tränat för ofta upplevt en stor detaljnogrannhet redan tidigt i hundens utbildning. 
 
Ett exempel på detta är att flera instruktörer och träningskompisar ansett att en linje ska tas spikrakt av hunden och viker den av från linjen bör den kallas tillbaka och skickas om för att inte få nå sin belöning (apporten) förrän den tar en spikrak linje dit - även under träning av mer orutinerade hundar. Jag vill absolut inte nedvärdera denna metod som ju funkat för så många, men är inte så jag tränat. Jag har snarare tänkt att säger jag 'ut' ska jycken sätta iväg bort från mig. Det ska givetvis inte bli ett fritt sök men om linjen blir lite krokig har jag inte brytt mig nämnvärt.

Därför blev jag väldigt glad att höra Jens stå och motivera den typen av träning med den unga/orutinerade hunden. Vi fick skicka hundarna på blinda apporter och ha 'is i magen' för tog de sig bara tillräckligt långt ut från oss (om än på en krokig linje) skulle de snart se dummien som stod i snön en bit bort. Först när hunden gick iväg på ut-kommandot i alla lägen vävde Jens in precisionen i linjen. Skulle hunden i den tidiga träningen ta linjen helt fel kunde man istället utnyttja situationen till att blåsa en stoppsignal och belöna den.

Även i närsöksträningen som jag också upplevt som väldigt detaljorienterad, att många vill kunna hålla hunden suuupertajt i området, uppmuntrade Jens oss att låta hundarna jaga på en lite större yta. "Hur ofta vet man att apportens/fågelns precis exakta nedslagsplats?" motiverade Jens sin uppmaning med.

Kan man ana en trendvändning där det går lite tillbaka mot äldre synsätt i linjetags- och närsöksträningen? Spännande och lockande tycker jag i allafall som tilltalas av dessa sätt i min egen hundträning!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0