Tre nöjda jyckar

Idag har jag och Tessan varit och tränat lite apportering ihop med Vanja, Matilda och deras jyckar. Vi tränade i en hage med lite halvhögt gräs där vi började med att ställa oss i en triangel och kasta markeringar åt varandra. Därefter använde vi två av områdena som targetområden och växlade med varandra att skicka jyckarna på linjetag till dem.

Markeringarna skötte Tessa störtfint. Den första landade mitt ute i gräset, men med en ledningsstolpe en bit från nedslagsplatsen som referenspunkt. Snabb ut, gick över den, fick i vind, vände om, fann och snabb in. Snyggt jobbat. Nästa markering landade också i gräs, men framför en buske som referenspunkt. Samma snygga jobb här, fast hon fick arbeta med vinden lite annorlunda. Det blåste lätt motvind. Hon var snabb ut, men slog ner på tempot några meter innan och sick-sack'ade framåt till dummien, fann och snabb in. Kul att se att hon arbetade så snyggt med vinden!

Dirigeringsjobbet var svårare för henne, men jag tycker hon löste det på ett okej sätt med tanke på förutsättningarna jag gett henne. På kort (30-40 m) avstånd kunde hon hämta i båda områdena. När vi backade blev det svårare. Hon tappade minnesbilden lite och litade nog inte helt på sig själv eller mig. Jag fick kalla in och göra om.

Bill var med och fick hämta en markering som han skötte snyggt och en dirigering som han visserligen löste, men ursopigt. Inget som sänkte grabbens humör dock, han tyckte han var kung som vanligt. Haha! Under tiden låg Nella och tuggade tuggben på filt i bilen. Hon fick komma ut och sträcka på benen och mingla lite en stund före och efter träningen och verkade nöjd med det. Ikväll ligger tre trötta, nöjda hundar vid mina fötter!


Kommentarer
Postat av: Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

Låter som härlig träning!

2012-09-03 @ 19:13:56
URL: http://tomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0