Idag efterlyser jag er hjälp!

Nu har det gått ett tag sedan jag bestämde mig för att bli träningskompis med mammas Tessa. Under den tiden har jag vi lekt mycket, testat av lite moment och jag har provat börja ställa lite krav. Tösen känns positiv till det mesta och rolig att jobba med. Jag tror nog vi ska kunna komma överens och kunna ha rätt kul ihop i vår.

Jag tycker att min mamma, Lena,  är duktig på att lägga många grunder. Om vi bara ser "lydnadsmässigt" kan jag konstatera att Tessa är duktig i passiviteten, fast i skott och kast, har bra upptag, inlevereringar och avlämningar. Däremot finns det en finns det en grund som jag tycker brister hos Tessa - hennes fotgående. När jag påtalade detta för mamma skrattade hon bara och sa "Ja, många grundkunskaper tycker jag att jag brukar kunna få till rätt bra på mina hundar. Men just fotgåendet har aldrig varit min grej".

Problemet med Tessas fotgående tycker jag är att hon inte är tillräckligt följsam. Det är inte katastrofdåligt på något vis, men jag tycker att hon skulle kunna vara med bättre i vändningar åt både höger och vänster. Hon glider även lätt ut åt vänster i sidled och ibland hamnar hon en aning bakom mig.

För mig är idealet en hund som med typ avstådet mellan sitt huvud och skuldra följer mitt vänsterben i alla lägen, nära men utan att trängas. När jag stannar ska hunden sätta sig och då vara i position att den har möjlighet att markera fallade apporter framåt och vinkelrätt ut åt sidorna utan att jag blockerar dess sikt.

Och det är här jag behöver ej hjälp! Hur tränar ni det jaktliga fotgåendet med era hundar? Vad använder ni för övningar? Och hur belönar ni?

Jag skulle vara väldigt tacksam om ni ville ösa på med förslag och goda råd till oss antingen i kommentarsfältet eller via mail ([email protected]). Jag är supertaggad på att komma igång med träningen, men behöver sätta mig ner och lägga upp någon slags träningsplan innan jag sätter igång på allvar. Det ska bli spännande att se vad ni tipsar om!


Billy i en trevlig fotposition (btw på vår första provstart ihop!) med halsen i höjd med mitt vänstra ben, trots lite växtlighet på terrängen, en aning nedförsbacke, en skytt precis utanför bild och en sjö ca 50 meter framför oss.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0