Hundar i flock

Någon som ni vid det här laget säkert redan vet att jag uppskattar med att komma hem till kennel Combine, är att umgås med hundflocken. Det är verkligen häftigt att studera hundarnas beteende, hur de interagerar med oss och varandra. Och nu menar jag inte att jag sitter som en lite proffessor i köket hemma och bara iakttar saker runt omkring mig, utan insikter man får av det dagliga livet med hundarna.

En sån händelse inträffade idag när jag vara ute med mammas hundar. Sedan jag inte riktigt bor hemma längre brukar jag försöka anstränga mig lite mer för att "bonda" med dem när jag är här - och i den mån det går brukar jag bjuda upp till lek med dem en och en. Jag började med Doris som var sprallig och bjöd till. Därefter stog Tessa på kö. När tjejerna verkade nöjda kom Tino studsandes och vi lekte en liten stund.

Så fort jag avbröt leken kom Tessa och Doris från varsitt håll för att brotta ner brorsan. Tino är ranglägst och tikarna går alltid på honom när han fått uppmärksamhet från, i vanliga fall mamma, men idag substitutledaren alltså mig. De är inte arga och svansarna viftar, men de - speciellt Tessa - låter rätt mycket och ner på rygg ska han. 

Jag känner igen beteendet från när jag hade Trooper och Billy. När jag ägnat mig åt Trooper ett slag under promenaden, stod Billy nästan alltid och lurpassade. Och Trooper visste hur dansen skulle dansas. Att han skulle leka lite tafatt för att sedan hamna underst i en - om än kompisaktig men obligatorisk - brottningsmatch.

I båda fallen vet jag också vikten av att man som ledare går in och sätter gränser. Billy behövde jag inte bryta så ofta, men tikarna måste brytas mycket oftare, på grund av två-mot-en situationen. Visst måste strukturen i gruppen uppräthållas, men det är jag som är basen!


"Korrigeringsleken" - inget på riktigt allvar som ni ser, men lillebror SKA ner på rygg.


En anna cool flock-hund grej utspelade sig i vårat kök i helgen. Tyvärr var jag inte hemma och fick uppleva det, men mamma fotade och berättade. Jyckarna får då och då hjälpa till att diska formar hemma hos oss. Då brukar Magda och Nell gå i spetsen, men alla hjälper till på ett hörn. I helgen fanns dock en högdräktig tik (Bonnie) i gänget och när formen stäldes ner väntade de andra på att Bonnie skulle bli klar innan de högg in. Dräktiga tikar har hög status i flocken!


Till och med Nell gav Bonnie förtur!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0