Släng er i väggen äckel-fästingar

När den där lilla försmaken av vårväder kom för ett par veckor sedan fick bade Nell och Bill minst 10 fästingar. På Nellsan är de nästan alltid bara att plocka bort, men stackars Billy får ofta små sår/utslag där en äckel-fästing har suttit. Nu är vi dock rustade för den kommande fästingsäsongen alla tre! Nell med ett Scalibor, Billy med frontlinedroppar och själv fick jag vaccin igår. Jag har kommit så långt I vaccinationsprocessen att jag inte behöver ta nästa spruta förrän om 5 år. Skönt!

Varje år när våren och fästingarna kommer blir det ett himla ståhej om olika fästingpreparat I diverse diskussionsforum. Precis som jag kan uppleva det med hundfoder är det ett himla propagerande för olika märken och varianter – bestämda åsikter om vad som är bra eller inte.

Och precis som med foder tror jag på att gå på sin egen magkänsla. Man vet/märker ju faktiskt bäst själv vad som passar och funkar på de egna jyckarna. I mitt fall blir det Scalibor på Nell för att jag tycker att det är det preparatet som håller fästingarna borta bäst. Billy tycks dock bli lite röd och irriterad I huden av halsbandet och får därför droppar I nacken istället.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0