En riktig turdag, eller ren otur?

Det är väl aldrig svårt att skilja på tur och otur? Det trodde jag också. Framtills igår. Nu har jag ändå beslutat att det var tur jag hade igår, en hel massa tur! Låt mig förklara, så ska vi se om ni håller med.

Igår inledde jag dagen med att ta Foppa till Stadion för en promenad med Hedwig, min polare från San Diego, och hennes springer Torsten. Vi traskade runt en timme och hade det gött. På vägen hem började Foppa plötsligt gå jättekonstigt. Jag stannade genast, mitt i vägen, och klev ut för att kolla. Punktering, höger bakdäck var totalplatt.  

Satte ut varningstriangel. Ut med hundarna och över vägen till en skolgård där jag band dem i ett träd. Tillbaka till bilen och började mecka fram reservdelarna. Det var bara det att domkraften såg helt annorlunda ut än vad jag är van vid. Vad göra jag nu? Ringer nån som kan! Då laddade mobilen ur

Just när jag skulle ge upp och leta rätt på närmsta tunnelbana kom två killar över vägen och erbjöd mig hjälp. Det visade sig nämligen att jag fått punkan utanför Thorildsplans gymnasium, de var elever på teknisk linje och en jobbade extra på en bilverkstad. 10 minuter senare var däcket bytt!

Nästa problem: Det var VÄLDIGT dåligt med luft i reservdäcket. Jag kunde bara köra rakt fram - en väg som ledde upp på motorvägen söder ut. Åkte så fort jag vågade och stannade med en lättnad på första bästa mack för att fylla på luft. Luftmackapären funkade inte. Gick uppgiven in på macken och fick hjälp av en trevlig kille som trixade lite och sen funkade det. Jag måste sett ut att vara nära ett breakdown - så innan jag åkte bjöd han dessutom på kaffe!

Så, tur eller otur? Punka, urladdad mobil och trasig lufttrycksgrej talar kanske sitt klara språk. Men att det skedde just utanför tekniskt gymnasium där en av eleverna knäckte extra som bilmek och en gratis kaffekopp överväger väl. Eller!?

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Åh, mardrömslikt! Men härligt med så hjälpsamma killar. Ha en skön helg nu så dyker jag upp på måndag!

2011-12-02 @ 12:25:04
Postat av: Hanna

Tur i oturen kanske?

2011-12-02 @ 12:44:30
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofie

Helt klart en turdag Jenny, dagarna blir vad vi bestämmer oss för o tur låter mycket roligare <3

2011-12-06 @ 13:39:42
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0