Duktiga hundar i dagarna två

Min förkylning hänger i, men vi har ändå varit ute på rejäla träningspass både igår och idag. Visst är det intressant att samma förkylning som gör det omöjligt att plugga inte alls känns som ett hinder när det vankas hundträning!? Tyvärr får man ju ta smällen efteråt och nu sitter jag parkerad i soffan med rinnande näsa och ögon samt ett dunkande huvud.

Igår hade mamma och jag bjudit in lite kompisar på walk-up träning. Vi var sex deltagande ekipage och delade upp oss i två omgångar, så att vi under varje omgång hade tre ekipage på linjen och tre funktionärer - två kastare en bit framför på var flank och en som samlade upp dummiesarna som hundarna hämtat in. Tänk vad skönt det är när man kan hjälpa varandra så.

Målet med träningen för min och Billys del var att träna dubbelmarkeringar och gå på linje med nya hundar .Vi höll till en en gräshage med få referenspunkter och vindförhållandena var ganska svåra eftersom det knappt var någon vind alls. Därför valde jag att börja med jättekort avstånd på dubblarna som vi sedan ökade på. Billy gjorde ett fint jobb och jag är övertygad om att träningen gjorde hans självförtroende gott. Att gå på linje tror jag tär mer på hundarna än vad man kanske kan tro. De var verkligen trötta sen!

Idag har vi varit med samma gäng ut och tränat sök med flera olika viltsorter. Flera har hundar som snart ska starta i nkl och ville göra en liten avstämning. Vi hade därför kanin, kråkor, kaja, korp, skata, änder, trut och duva. Billy fick sitta bunden bakom ett par buskar så att han kunde ana, men inte se helt avd som hände medan en yngre hund fick hämta in 4-5 vilt. Därefter fick han gå ut fyra gånger och fick in and, kråka, trut och skata. Han hade en strålande attityd och jobbade på fint, så jag är jättenöjd med dagen jobb. Bästa Billy!




Två bilder från lördagens träning som Mats Taraldsson var med och tog.
Visst ser han tokig ut på den här sista, som föreställer skicket på linjetaget!?


Kommentarer
Postat av: Mille

Såg aldrig Billys sök då jag var och hämtade Berta, men vad glad jag blev att läsa att Billy tände till och glänste! Lycka till i helgen. Vi har precis fått förfrågan om start i Enköping på lör. en strykning. Trodde att den chansen var helt borta....

kram Mille

2010-09-07 @ 09:12:31
Postat av: Moa & Åskar

Åh vad kul! Härliga pass! Det hade varit kul att bo närmre varann, då hade vi kunnat träna tillsammans mer regelbundet :) Men det är hursomhelst kul att läsa om vad ni har för er :) Gillar sista bilden!!

2010-09-07 @ 12:23:37
URL: http://klickerhundar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0