Frukost i det gröna

Idag testade jag något nytt. Istället för att låta hundarna äta frukost inne strödde jag ut fodergivan i det halvhöga gräset på ängen och lät hundarna söka rätt på foderkulorna. Båda tyckte att det var jättekul och sökte noggrant. Att Nell gick som en dammsugare var väl ingen skräll direkt, men att även Billy som kan vara lite småkinkig med maten sökte intensivt utan avbrott trots att ett par fotgängare med hund passerade förvånade mig. Själv satte jag mig på en sten och njöt av solskenet. Härligt!

Hemma igen började Nell tigga frukost. Vår rutin är ju vanligtvis att frukost kommer efter morgonpromenaden. Därför fick de varsin deciliter inne också för att Nell skulle kunna tagga ner. Att låta dem söka rätt på maten ute är dock något jag kommer att låta dem göra igen, eftersom de verkligen uppskattade det. Dessutom tror jag verkligen inte att det är negativt att låta dem jobba lite för brödfödan.

Funderar på om man kanske skulle kunna ta det ett steg längre och göra ett litet matskåls-sök. Någon som har testat?


En koncentrerad Billy och en Nell som njuter av en härlig morgon


Kommentarer
Postat av: Anonym

Självklart kan du göra den övningen i mängder av varianter... min instruktörsfröken har en av sina hundar som ALDRIG nånsin fått sin mat "utan" att jobba för den...men så har han blivit äckligt påhittig också..kan typ inte vara i möblerade hus ensam ;) fast han är ett trumfess som flockledare för knappt 10 Alaskan Malamuter idag!!!

Nu o då kör jag mycket matsök, som en väldigt bekväm aktiveringsövning för mig o attans kul o "matnyttig" för hundarna. I skogen är jätteroligt o göra det också!

Kul att även Billy gillade det nya sättet att bli serverad, visst är det coolt att de uppskattar att man överraskar dem =)

Kram på Er!

2010-10-18 @ 23:16:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0