Kennelträffen 2010

Idag fick jag köra i en extra espresso i min morgon-chochiatto på praktiken, så trött var jag efter vår intensiva helg.

Lördagen bjöd som sagt på sedvanlig kennelträff. O-kullen funktionsbeskrevs och resten minglade och deltog på utställningen. Vädergudarna var med oss, nästan lite för väl. Det var hett! Den plötsliga värmen påverkade hundarna, inte minst på funktionsbeskrivningen. Något som är kul är att flera valpköpare är beredda att åka så långt för att delta på Combine-träffen. Combine Make My Day kom hela vägen från finland och Combine Lionheart från Danmark. Lionheart har även passat på att gå två viltspår i ökl i Sverige - både med 1:a pris som resultat. Grattis! Åter till Combine-träffen och utställningsresultaten: Bästa hane blev Combine Make My day, "Nemo" och bästa tik var Combine Good as Gold, "Sunna".


På söndagen packade vi regnkläderna och återvände till Biby för apporteringsträning med Bitte Lind. Vi var uppdelade i två grupper och Billy och jag var med i förmiddagsgänget. Vi tränade dubbelmarkeringar och linjetag. I gruppen ingick en hane som var lite spänd och morrade lite vid ett par tillfällen. Billy påverkades kraftigt av detta. Inte genom att själv bli märkbart spänd i gruppen, men när han var ute på arbete kändes det som att han koncentrerade sig lika mycket på den hunden som på sitt arbete. Dessutom kissade han under arbete ett par gånger, någor jag inte sett på över ett år. En gissning är att vid min sida är han lugn och trygg, men ute i arbete känner han inte samma stöd. Vi situation v får jobba vidare, för även om det såklart inte är acceplabelt att en hund är lite morrig så finns det stor risk att vi stöter på detta ute i verkligheten.

På eftermiddagen inledde nästa gäng med att träna vattendirigeringar. Vi hade tillgång till båt och underbara marker. Precis sånt som Billy och jag behöver träna - men eftersom han har ett våteksem under örat fick vi avstå. Istället fick jag sitta i båten och se de andra utföra imponerande jobb. Däremot hoppade vi med när de tränade en rolig stoppsignalsövning och ett linjetag med släpspårsstörning. Mer om båda i bloggen vid tillfälle!

Kommentarer
Postat av: Moa

Hm, nog går de väl som veteraner vid 8-års ålder! Iaf på utställning :) Lus hälsar dock att ålder är inte en siffra utan ett sätt att vara ;)

2010-05-26 @ 17:28:21
URL: http://klickerhundar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0