Så pallar vi kylan

Köldknäppen som verkar råda över Sverige har bringat kyla även till Örebro. Jag hade inte kollat väderleksrapporten innan jag gick och la mig och på hundarnas morgonkiss fick jag verkligen en chock när det var så kallt att jag typ fick brainfreeze av hasta runt kvarteret. Väl inne kollade jag temperaturen, -18, inte så kontigt att jag frös med andra ord...

Efter skolan rustade jag mig för hundpromenad. Med underställ, fjällrävenbyxorna, dunjacka, varm scarf, mössa, vantar, raggsockor och muckboots höll jag mig varm. Ett tips till er som fryser är att täppa till i "skarvarna", alltså hals, fötter och handleder,där värmen annars gärna slipper ut.

I min mundering höll jag mig varm, men för hundarna var det värre. Nellsan har ju sitt täcke, snarare i medicinskt syfte för att hon inte ska bli kall och snedbelasta kroppsvikten, men det medför ju även att kroppen blir varm. Billy har inte täcke på våra vanliga promenader, så länge han håller sig i rörelse tror jag inte han blir för kall i kroppen. Däremot har de problem med sina tassar. Billy lägger sig ideligen och slickar på dem vilket leder till att han får isbollar mellan tårna. Ju mer han slickar, desto oftare måste han göra det för att få bort isbitarna. Nell har istället problem med köldkramp. Hon haltar sig fram men ett eller två ben i luften. Dramatiskt lagt som hon är kommer hon även fram till mig och tjuter som om hon vore döende. Idag trädde jag på mina vantar på hennes framtassar på hemvägen, lite jobbigt att trampa på blev det då men hon slapp köldkrampen. Visst blev det lite kallt om fingrarna men det var med glädje!

Kommentarer
Postat av: Johanna & Majken

Ja ibland har jag väldig lust med att köpa skor till hunden... Drar mig lite för det eftersom man skulle få många konstiga blickar men jag tror att hundarna säkert skulle uppskatta det under dagar när det är riktigt, riktigt kallt och man går i snö. För Majken går det ganska bra så länge vi håller oss på skottade vägar, det är värre i djup snö och om man är stilla förstås.

Det känns ju inte alls konstigt att de får ont eftersom deras tassar ca 20 timmar om dygnet kliver runt i ca 20+ graders värme inomhus.

2010-12-01 @ 20:39:13
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Sara

Åh vi längtar så efter er! I detta vinterland för ett år sedan tjaffsade vi med skidåkare och babblade i spåret <3

2010-12-02 @ 20:52:59
URL: http://omsara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0