Råttsök och tasstrubbel

Idag fick hundarna göra ett litet leksakssök vid en träddunge invid vårat lägenhetsområde. Jag hade laddat upp med massa ikea-råttor och andra mjukdjur och gömde dem sedan i snår eller hängde upp dem i träden. Sedan fick hundarna söka rätt på dem. Eller, tja, Nell nöjde sig med att hämta en råtta som hon sedan roade sig själv med när Billy hämtade in de resterande sex. Båda var överlyckliga och rusktigt nöjda med sina arbetsinsatser.

Promenaden efteråt blev däremot jobbig för Nell fastän jag gjorde den kort. Både hon och Billy har ju som sagt trubbel med tassarna i kylan. Billy slickar ideligen på dem men är glad, pigg och verkar ändå vilja fortsätta vara ute. Nell slickar inte och får sällan isbitar mellan tårna, istället får hon köldkramp och linkar pinat framåt. Helst vill hon vända hemåt och gör upprepade försök till detta. Idag slängde hon sig på rygg och pep vid ett tillfälle. Då är det inte roligt att gå på promenad. Inne är hon däremot energisk, far runt, leker med sina leksaker och tigger uppmäksamhet.

Vad tror ni man kan göra åt Nellans köldkramp? Jag vill ju kunna motionera henne, men det är inte speciellt roligt att gå promenader med en hund som linkar fram och vill vända hemåt... Någon annan som stött på samma problem? ALLA tips mottages tacksamt.

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

söta med söket, så typiskt båda två ;)

Vi har också haft lite problem med köldkramp FAST verkar nästan bara komma om de har lite tråkigt, tycks som de inte tänker på det om de har kul eller fullt upp. När det kommer brukar jag hålla lite i tassen MED VANTEN på mig, tänker att handen i sig blir FÖR varm o då riskerar man vatten/is, jag håller några sekunder med vanten runt tassen o sen springer de igen (en stund i alla fall).

Verkar också om köldkrampen kommer lättare i lössnö dvs när de får snö på ovansidan/runt om tassen. Kommer nästan aldrig på skottat/plogat/upptrampat.

Hoppas ni hittar nån lösning för det är ju för trist om det fortsätter sådär.

Kram på Er.

2010-12-14 @ 18:30:36
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0