Ungdomsinternat dalarna

Helgen har spenderats i dalarna hos Matilda, som bjudit in till retrieverungdomsläger. Tänk att en gång om året få träna apportering med folk i sin egen ålder och inte känna sig som världens outsider för att man helst tillbringar en lördagskväll i augusti i ett gömsle vid dalälven...

Ett tag såg det dock mörkt ut för min och Billys del då Foppa (bilen) valde att lägga av ett par dagar innan avfärd, men som tur var kunde jag åka med Anna och Hedvig. Tack!

Fredagen startade alltså med bilfärd till dalarna. Väl framme fick vi bo på Matildas morföräldrars gård. Hur schyst som helst. Jag var speciellt glad att se Anna&Hedvig, Camilla&Gin och Matilda&Troja som jag lärde känna på förra årets läger, men även Johanna var en ny kul bekantskap och såklart kul att träffa fler nya retrieverungdomar.

På lördagen tränade vi med välmeriterade Inga-Lena Djurberg, kennel Djurbergas. Eftersom vi som deltog hade väldigt blandade kunskaper blev genomgången ganska basic, och mycket kändes bekant även om det alltid är spännande att ta del av så kunniga personers kunskaper och tillvägagångssätt. Att helt tillämpa Inga-Lenas modell på min typ av hund känns i mina ögon ganska orealistiskt, men som alltid snappar man ju upp bitar som tilltalar mer och kan inflikas i min egen träningsfilosofi.

Vid 18.00 på lördagskvällen bar det av ut i skogen igen för deltagande på andjakt och vi placerades i gömslen. Spännade! Under de tre timmar vi satt pass sköts 10 änder. Tyvärr hamnade ingen vid gömslet där Billy satt, men ungefär mitt under jakten droppade de ut varmvilt som jag fick testa dirigera Billy på vilket fungerade toppen. Innan det hade Billy legat och sovit med efteråt satt han uppmärksam resten av jakten. Han tyckte det var spännande!

På söndagen stod egen träning i grupper på schemat. Jag och Matilda som har hundar på ungefär samma utbildningsnivå, om än av helt olika typ, la upp övningar tillsammans. Det blev mest dirigeringsträning på land och i vatten. Vi hade helt underbara förutsättningar med fält, dalälven, små öar, vilt och båt.

Tack för en toppenhelg Matilda (även för det goda hembakta fikat, grytan med eget vilt, och kantarellpajen som var helt underbara!).


T.v. jag förbereder Billy för ett linjetag på vatten
T.h. Mina underbara res- och rumskompisar Anna och Hedvig

.

Jag ror ut min träningsgrupp till en ö i Dalälven


Alla foton i det här inlägget har jag lånat av Camilla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0