Viltspårsträff

Igår var vi några stycken som träffades genom SHTN och tränade testade viltspår. Förutom Nell, Billy och jag deltog även Sara&James, Matilda med labradoren Lowe, Armine med Grand danoisen Blanca, och Emma med springern Malou.

Vi började med en gemensam promenad till skogen där jag rabblade en kort genomgång. Sedan fick Nell gå sitt spår som jag lagt dagen innan, för att vil skulle få in snitslarna. Hon kändes laddad, men lite splittrad. De gångerna hon kom av sig hade hon lite svårt att själv lösa situationen och komma på igen. Å andra sidan har det ju alltid varit hennes svaghet. Svårigheterna med ett längre bloduppehåll och en oblodad vinkel som jag hade slängt in åt henne gick dock som en dans.

Efter att vi lagt små uppmuntransspår till de andra + Billy fikade vi och läta spåren vila nån timme innan vi gick dem. Jag gick bakom alla hundar utom en och tyckte nog nästan att det var mer spännande än de som gick spåren. Alla hundarna var intresserade, men hade helt olika stilar. Labradoren Lowe är het vilket avspeglar hans spårjobb. Han är duktig och driven, men ibland går benen innan huvudet. Whippeten James är samlad och spårnoga. Hon gick in i en koncentrationsbubbla när han kom på spåret. Grand Danoisen Blanca tyckte blodet var spännande men hade svårt att sortera bort omgivningen. Det ska tilläggas att hon inte är ett år än. Hon markerade blodfläcken, en joggare, två fåglar, mig, hundkompisarna vid vägen och en fjäril varje minut.

Till sist har vi Billy. Min söta lilla Billy. Tidigare när vi har lagt spår till honom har han nästan tyckt att det har varit lite otäckt. Han har smugit fram i skogen med musklerna på helspänn. Men det var minst ett par år sedan jag testade sist. Igår var han visserligen lite försiktig, men glad och viftade på svansen. kul!

Jag fascineras verkligen av hundens medfödda egenskaper. Att en hund som aldrig känt lukten av blod förut har någonting i sig som säger att de ska följa doften. Det gör mig rörd och jag fyller mig med en enorm vördnad och respekt inför dem. Tänkt vilken kapacitet våra sällskapshundar sitter inne på!

Kommentarer
Postat av: Eva & Fanny med Salza & Smilla

Hej Jenny, kul att läsa om viltspårträningen. Du skriver så bra och roligt!

2010-04-18 @ 17:00:00
Postat av: Ann-Sofie

åhh va spännande Jenny med så många olika raser o individer, förstår att du njöt!! Bra initiativ!!

2010-04-19 @ 11:19:22
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0