Påsklov & kurs för Anita Norrblom

Jag har påsklov och det är underbart skönt. Tror inte jag har haft en helt läsfri period som denna sedan jag påbörjade min utbildning. I onsdagskväll tryckte jag ner datorn och gummistövlarna i min ryggsäck och släpade hem Nell och Billy till Hållsta. Där möttes vi av familjen, hundgänget och framför allt Billys småsyskon Tessa och Toddy som blivit kvar lite längre än syskonen.


Påsklov! Jag har bakat bröd för första gången i mitt liv
samt njutit av Boelsbullar och farmors hallonsaft på altanen


I torsdags var det dags för årets första kurs. Mamma och Tino skulle gå avstämning inför nybörjarklass för Anita Norrblom, en av de absulot bästa instruktörerna jag haft förmån att träna för så självklart hängde jag med. Det var sex ekipage på kursen. Den var upplagd som ett nkl b-prov och hundarna fick i turordning gå igenom övningarna som om det vore på prov, men fick hjälp och stöd om de behövde. Efter varje hund fanns det plats för diskussion kring hundarnas arbete, eventuell problemlösning och Anita kunde även redogöra för hundarnas arbete ur ett domarperspektiv.


Hundarna på kursen representerade flera olika typer. Det var tre jätte duktiga jaktlabradorer med überfokuserade förare som gjorde imponerande arbetsinsatser, men alla hade problem med passiviteten. En beskrev det som att hennes hud ersattes med en alien under passivitet. De andra var mer diskreta, men pep. Sedan var de ytterligare två jaktlabradorer (såklart). Den ena var en hane på ett år som också var duktig, men behövde lite mer rutin och struktur. Den andra var en tik som inte ville ta vilt. Det sjätte ekipaget var mamma och Tino. Tino är ju inte redo för provstart än men mamma tyckte det var kul med en avstämning.

Summa summarum är väl att Tino påverkades rejält av situationen och inte riktigt känndes som sig själv. Inte helt förvånande måste även söket stärkas. Det var jätte spännande att se hundarna i arbete och sedan höra diskussionen efteråt. Att se hundarnas skillnader och likheter, förtjänster och svagheter. Att söka kvalitéer i arbetet istället för fel. Anita är underbar som instruktör!


Idag är vädret underbart. Vi har gått promenad längs med strandängarna med hela gänget och alla fyrbenta passade på att ta ett vårdopp i ån. Imorgon åker mamma, Mille, Boel, Benka och jag till Åkers Styckebruk för att träna för Bitte Lind (kennel Lopplådans). Kick-off för säsongen för Billy och mig kan man säga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0