Närsök

Idag la jag ett klurigt närsök vid en omkullfallen ek till Billy och Nell. Använde mina allra minsta dummys och gömde dem ordentligt under grenar, på eken och hängandes i grenar. Med Nell var planen att göra Billy lite sotis. Med grabben var planen att belöna med tennisboll bakåt vid varje inleverering för att höja sökmotivationen som ibland tryter efter några skick. Min förhoppning är att dummisarna ska bli mer värda att hitta när förstår att de leder till det bästa på Billys lista just nu: tennisbollen. Det är kul att se att all lekträning under vintern har lett till att föremålen är mer laddade än någonsin.

Billy fick gå ut tre gånger och låg i bra. Det märks att han är laddad efter vintervilan och tennisbollen höjde honom ytterligare en nivå. Han är hyfsad på att söka längs marken, men missar lätt de på högre höjd eftersom han är dålig på att höja näsan.

Nell imponerade stort genom att också ta in tre hur smidigt och effektivt som helst. Hon är verkligen som en enarmad bandit att träna. Vissa dagar jackpot, andra bara missar. Jag har slutat engagera mig de dagarna hon är off, då får hon lulla bäst hon vill. Men idag var en bra dag. Då blir jag varm i hjärtat.

På kvällen mötte vi upp Sara & James och gick längs sjön där isen äntligen har gått. Billy tog ett dopp medan James och Nell vallade gäss. Det är häftigt att se hur Nell smyger och nästan "eyar" som en Border Collie, och inte minst att se James sträcka ut i äkta whippetfart. Jisses vad mark han tar i ett språng!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0