Visualisering och målbilder

Moa, som har Billys son Åskar skriver en trevlig och mycket läsvärd blogg. På senare tid har hon tangerat ämnet mentalträning och målbilder. Idag la hon ut målbilder som hon använder på sin blogg och jag tänkte göra något liknande, även om jag tror vi använder visualiseringen på lite olika vis.

Jag försöker visualisera så mycket som möjligt vid träning och tävling. Jag gör det för att hålla mig fokuserad på uppgiften för att jag ska tro på mig och Billy som ekipage. När jag ställs inför en svår agilitykombination eller en apporteringsövning blundar jag och ser Billy utföra uppgiften på önskvärt sett. Mina visualiseringar är alltså anpassade för varje uppgift och jag tänker alltså inte på foton eller tidigare prestationer i första hand. Däremot kan jag använda mig av foton eller minnen av bra prestationer när jag skapar övningens individuella målbilder.

Exempel: Billy och jag ställs inför en lång vattendirigering.
1. Jag tänker: Billy gick på en ännu längre vid tillfälle X, därför vet jag att vi kan klara det här.
2. Jag sluter mina ögon och i min tanke ser jag nu exakt hur Billy kliver i vattnet, simmar utåt, lyssnar på mina stöttningar, får apporten i näsan, greppar, tar en bra väg in, kliver upp ur vattnet, lämnar av i handen, ruskar sig, sätter sig vid min sida.
3. Slutligen "fotograferar" jag en del i kedjan som jag känner extra för och har den nära till hands under hela övningen. I det här fallet skulle jag välja att "fotografera" ögonblicket när han greppar apporten.

Här är några bilder som jag ofta framkallar i mitt minne innan jag skapar övningens individuella målbild:


Fart & Passion: Det här fotot togs av Mille Selander på ett pass där Billy hade riktigt roligt
och sökte intensivt efter fåglarna. Bilden plockar jag exempelvis fram inför tunga sök.

 
Avlämningar: Jag vill gärna att Billy ska bjuda upp apporten vid avlämngar och på
Retrieverungdomslägret gjorde han det jättefint. Bilden till vänster är tagen då. Bilden till höger är från goldenspecielen 09 när han gick en lång sträcka med apport i munnen blöt, något han kan ha svårt för.


Sök: På senare tid har Billysd uthållighet på söken mattats. När jag behöver skapa positiva
målbilder inför sök minns jag söket han gjorde på lilla retrievermästerskapet förra året.
Det var bra och utfördes dessuom i värme.


Kraftfull: Billy har en tendens att både se ut och bete sig som en nallebjörn, men i
arbetssammanhang vill jag gärna uppleva honom som tuff och kraftfull.
Den här bilden påminner mig om hur jag vill att Billy ska se ut.

 
Linjetag: Vid linjetag blir Billy lätt osäker och tror inte tillräckligt på varken sig själv eller mig.
Bilden till vänster föreställer det längsta linjetag han gått och bilden till höger uppvisar precis
den attityd jag vill ha vid skicket.


Stolthet: Jag strävar efter att både Billy och jag tillsammans ska känna oss stolta över
varje apport vi bärgar, precis som efter det här lyckade släpspåret i höstas.

 
Kärlek: Var vid än befinner oss och vad vi än gör vill jag att Billy ska förmedla känslan
 som han visar på bilderna ovan: att hans matte är den bästa i hela världen
.


Kontroll: Den här bilden föreställer inte Billy utan mig och ett gäng av familjens andra hundar.
 Den tar jag fram när jag känner att något är rörigt och jag håller på att tappa kontrollen. Bilden av
 hur jag enkelt kunde kontrollera de spralliga och badsugna hundarna stärker mig i sådana lägen.


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Åhh vilka talande bilder du valt att ha i huvudet inför utmaningar!!! Du är så klok så klok Jenny o jag tror visst det Billy verkligen känner att han har den BÄSTA matten i världen! Kram på Dig.

2009-09-29 @ 14:04:51
URL: http://zetterljungs.cybersite.se
Postat av: Moa & Åskar

KUL att du hängde på idén om att visa upp bilder! Älskar bilderna på Kraftfullhet och Kärlek! Rysningar!

2009-09-29 @ 15:48:54
URL: http://klickerhundar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0