Släpspår med rådjursskank

Nu är jag just hemkommen efter ett par timmar i skogen med Sara&James och Matilda&Lowe. Hundarna sover som stockar i hallen och jag sitter och smuttar på lite glögg och ska försöka få igång lite pluggverkstad.

Det var Sara som bjöd med mig på lite spårträning igår. Hennes kompis Matilda, som har en halvårsgammal labbhane, hade fått ett par rådjurklövar som de skulle dra spår med. Så idag bar det av till skogen. Jag drog varsitt spår åt James och Lowe. De första drog jag bara rakt in i lite halvsnårig skog utan terrängbyten. Båda grabbarna löste uppgiften bra så nästa drog jag lite längre och över varsitt terängbyte. Åter var killarna dktiga. Efterom det var första gången Lowe spårade utomhus och James bara testat en gång förut kändes det bra att inte blev för svårt och att båda fick lyckas.

Matilda och Sara drog även varsitt spår till Billy. Jag släppte honom på som jag gör på släpspår och gick inte efter i lina. Han skötte sig fint och tyckte att det var jättekul.

Sötast var ändå Nella som även hon fick en kort litet släpspår. Hon tycker om att spåra, men är inte så road av klöven. När jag släppte på henne travade hon ut i spåret väldigt koncentrerat och spårnoga. Eftersom det var rätt öppet såg vi när hon kom fram till klöven, nosade lite på den och sedan kom tillbaka i galopp men utan klöven. Fick skicka ut henne igen, och då tog hon med den tillbaka. Sötnos!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0