Planering, planering, planering!

Det är vad jag ägnar dagen åt. Sommaren ska kartläggas både för min och hundarnas del. Slängde just iväg ett mail till det "gamla" agilitygänget för att se om någon/några är sugna på träningsgrupp i sommar. Sen har jag också skissat på en träningslista för Billy-killens apporteringsträning i sommar. När jag kör bil funderar jag alltid på en massa kul övningar jag vill prova och saker jag måste fylla i killens utbildning med, men när jag väl ska träna står jag likförbaskat och kliar mig i huvudet som ett annat fån. Vad tycker ni om den här sommartränings-listan?

Stadga och grundträning

Fotgående mot/från apport på land/i vatten

o  Fotgående efter skytt

o  Sitta kvar vid min sida fast förare bredvid skickar hund på kommandot "ja!"

o  Sitta kvar fastän jag hickar/hostar/viftar med armen/snubblar/pratar med domaren etc.

Sitta kvar och fokusera fastän domaren knackar mig på axeln

Motivationsträning av stoppsignalen (med tennisboll)

Motivationsträning av inkallningssignalen (med tennisboll)


Markeringar

o  Enkelmarkering med dold och/eller tyst kastare

o  Enkelmarkering över brett dike/terrängbyte

o  Enkelmarkering som hamnar i ett dike

o  Enkelmarkering med skytt och tyst och/eller dold kastare (skytten ska inte kasta)

Enkelmarkering med begränsad syn (hörselmarkering)

Enkelmarkering utan referenspunkt (på öppen yta, ex. fält)
o  Dubbelmarkering med skytt och tyst och/eller dold kastare (skytten ska inte kasta)

o  Dubbelmakering som hamnar på led och inte linje

o  Dubbelmarkering där jag bestämmde vilken apport som ska hämtas först

o  Trippelmarkering

Vattenmarkering med båt


Sök

o  Breda grunda sök

o  Uthållighet vid sök (med många apporter och motivering om det behövs)

o  Stort sök med vilt

Sök på öppna ytor (typ fält)

o  Sök med många terrängbyten

o  Sök mot vatten

o  Sök med vissa apporter han måste simma till

Sök i par med hane

Sök i par med tik

o  Inkallning från sök

Sök med avbrott för kast av markering som inte får hämtas förrän söket är bärgat


Närsök

o  "Dolt" närsök med mig på långt avstånd

o  Närsök i kombination med linjetag


Dirigeringar

"Halvdolt" linjetag med terrängbyte

o  "Halvdolt" Linjetag med markeringsstörning åt 90 grader

o  "Halvdolt" Linjetag där apport ligger på öppen yta (inte vid referenspunkt)

o  "Halvdolt" Linjetag över vatten

Linjetag över badgropen (lång vattendidrigering)

Stoppsignal på vatten

Grundträning av höger/vänster

o  Trycka vidare ut från kända platser.

o  Vattendirigering med båt där han ska inte ska simma mot båten.


Övrigt

o  Släpspår


Kommentarer
Postat av: Moa, Åskar & Lus

Oj, vad sugen jag blev på att åka och träna nu!! Vad många bra och varierande förutsättningar för hunden du har kommit på! Vad är målbilden (som dessa övningar ska leda mot)?



Vi (jag och Åskarsson) har kört väldigt många linjetagningar den senaste tiden så nu klarar han definitivt dem på NKL-nivå (och lite till). Så nu ska vi istället fokusera på att han ska få rutin i många olika typer av sök; djupa, breda, vid/i vatten, terrängbyten, på andra sidan av ngt hinder, t.ex. dike/mur/staket osv. Parallellt med detta ska vi upprätthålla markeringsförmågan på land och vatten och träna med båt vid vatten.



Planerar du start i ökl snart? Vi ska kolla av hur vi ligger på Lilla retrievermästerskapet (om vi kommer med) :)

2009-06-09 @ 16:20:19
Postat av: Johanna & Majken

Instämmer med Moa! Vilken fantasi du har som har kommit på alla olika varianter på övningar och dessutom varit så duktig så att du har skrivit ner dom! ;)

Tycker du ska komma ner till Norrköping i sommar så vi kan träna lite ihop =)

2009-06-09 @ 21:06:17
URL: http://jlofgren.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0