Lydnad är ingen färskvara

Bara för att man lärt en hund att sitta betyder inte att den automatiskt kan det livet ut om man inte underhåller det. Kunskap är färskvara. Sen är det ju inte så att man behöver gå tillbaka och träna sitt på valpstadie med en vuxen hund, men någonstans måste man se till att underhålla det man lärt hunden för att behålla kunskapen. Jag upplever det också som att det inte alltid är kunskapen, i det här fall sitt, i sig utan att man regenbundet utmanar och stimulerar hunden på olika sätt. Det gamla talesättet så länge stenen rullar växer ingen mossa har en poäng här.

Nell är en hund som ofta påminner mig om det här med behov att hjärngympa och underhåll. Alla hundar är olika och behöver olika mycket underhåll för sina kunskaper och lydnad, och Nell tar gärna lätt över kommandot om jag låter henne. Hon är en självständig dam som aktiverar sig själv om inte jag gör det.

De senaste dagarna har jag haft mycket med det nya jobbet, dessutom har det varit hett på dagarna och jag har mest latat mig i skuggen. Den träningsenergi jag haft har gått till Billy. Det märktes idag på Nell. På promenaden fungerade varken inkallningen eller fotgåendet på ett önskvärt sätt. Hon rullade sig i grävlingsbajs som hon egentligen vet är förbjudet och väl henna grävde hon en stor grop i ena rastgården.

Jag kan bara sucka åt Nells beteenden idag, men samtidigt tror jag att det är bra att jag har henne som en sorts väckarklocka. Billy är en hund som kan lulla en vecka och ändå lyssna fint på alla kommandon. Hos honom går en eventuell försämring av lydnad och moment väldigt successivt. Därför är det bra att jag har Nell som påminner mig om att fortsätta repetera, underhålla och stimulera. Tack vare henne går jag då och då tillbaka och gör motiverade inkallningar, fotgående, stadgaövningar och liknande med Billy.  

Kommentarer
Postat av: Emma

Skönt att läsa det du skriver om krokodilhundar! :) Vi har också tänkt att åka så bara jag hinner bli frisk til söndag (har åkt på någon jobbig förkylningssjuka) så satsar vi på söndag vi med så kan vi träffas där!



Du vet möjligtvis inte någom man kan köpa en kanin av?

Kram!!

2009-07-15 @ 21:46:27
URL: http://www.gangster-glimma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0