Trixträning med klicker

Jag har ju som sagt gått och blivit såld på det här med klickerträning. När jag expermienterar mig fram passar små konstiga trix och grejer bra som försöksprojekt.Hundarna har fått två korta pass var per dag de senaste dagarna. Jag är inget proffs på något vis utan spekulerar helt fritt och testar mig fram,
 
Med Billy, som är en "jag-gör-hellre-ingeting-än-gör-fel" typ, har jag bara klickat hejvilt för allt han ta för sig på det ena passet. Nos på soffan - klick! Ögonkontakt - klick! Tittar bort - klick! Läste på ett forum att det kan vara ett bra sätt att få igång dem på att bjuda beteenden. Egentligen ställer jag mig skeptiskt till att det ska funka eftersom: 1) hans beteenden inte är medvetna. 2) Han inte kan tänkas se ngt system eftersom jag belönar allt. Men det är väl bara att pröva sig fram

På Billys andra pass har jag ställt fram min hårspray på golvet och belönat all uppmärksamhet/aktivitet han ägnar denna. Först titta, sen nosa och tillsist puttade han faktiskt lite föriktigt på den. Det går väldigt långsamt med Billy. Han behöver många klick, gott godis och korta pass för att inte ge upp och gå och lägga sig. Dock tycker jag mig se en förbättring över de tre dagar vi hållt på, kanske inte i tankeverksamheten men i svansviftningen och viljan. Kul!

På Nellans första pass får hon en retning på något sätt för att hon ska komma igång och skapa beteende. Jag började med att lägga en godbit under en platsburk, och belönade tassverksamhet på/mot burken. Det utvecklade jag till ett tramp som jag sedan överförde på ett lock. Kul att kunna kära tasstarget! Idag satte jag en tejpbit på hennes nos och belönade nör hon krafsade sig på nosen.

På hennes andra pass får hon ingen retning utan måste prova själv. Tack vare de beteenden hon skapat med hjälp av retnings-träningen känns det som hon får en större katalog att bjuda på här. Både trampa och nos-tejps-övningen gör att hon bjuder en massa kul saker med frambenen som jag kan göra kul grejer av. Hon testar även sina gamla klassiker som sitt, ligg, nosdutt och stå på bakbenen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0