Hundpersonligheter

Tycker att det är roligt att mina två fyrbeningar är så lika - och sen ändå så olika. Hundar precis som människor är ju av olika personligheter och Nellan och Billan tycker jag mycket bra illustrerar detta. Flera mornar på rad har jag tänkt på hur olika morgonrutiner de har fastän att ramverket liksom är detsamma. De väcks vid samma tid, går samma morgonprommis, äter samma mat och slaggar på samma ställe efteråt - men ändå gör de det så olika.

Det hela börjar när jag hälsar godmorgon...
Billy är galet glad att se mig, hoppar på mig och apporterar närmsta godedjur eller min arm.
Nell blir visserligen glad, men vill hellre gå ut än morgongosa.

På morgonpromenaden sedan...
Billy sniffar, snusar och pissar på varenda sten, snövall och träd.
Nell kutar runt och letar saker av ätbar karaktär.
Billy spanar efter andra hundar i förhoppning om att springa på en snygg brud.
Nell spanar efter en gubbe som brukar ge henne frolic.

När vi kommer in sätter jag maten på blöt....
Billy ligger och tvättar tassarna.
Nell sitter/ligger och dreglar.

När maten serveras....
Billy vill krypa upp i mitt knä och gosa lite innan han sakta pillar i sig sin frukost. Och jag måste sitta bredvid medan grabben käkar annars går det bara inte att få i sig käket.
Nell hetsäter sin mat i tre snabba tuggor, rapar och glor sedan som förstenad på Billys mat tills han är klar och när jag gett klartecken får hon diska skålen.

Efter maten...
Billy rullar ihop sig på filten. Gärna i sällskap av ett sitt favoritgosedjur Marsvinet-Marwin.
Nell gnager på gamla märgben i korgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0