Mer hundträning (såklart!)

När Sara och jag kommit hem från upptäcktsfärden i den nya skogen åt jag först pizza, och sedan vårstädade jag lägenheten. What can I say? Sooooolen ger min egergi! Det var dock välbehövling för hur underbart det än är med sooool innebär det lera som i sin tur innebär sandstrand i hallen efter att två skitiga golden har legat och torkat där...


När jag just städat klart ringde Maria med Simba och undrade om vi inte ville med ut och träna lite apportering. 10 minuter senare knatade vi iväg till kogahegn för att möta dem där. Jag ville träna sök med Billy och hon ville även låta Simba gå på nån lång eneklmarkering så vi satte ihop ett paket som innefattade båda.

Jag fick ut och motiverade ett område (Simba behövde motivationen) och la ut sju dummies. Sedan fick Simba börja plocka in två, därefter vände Maria upp honom åt andra hållet och jag hade placerat mig så att jag kunde kasta en lång markering som han fick hämta in. Därfter fick han återigen gå ut en gång på söket.

<--- Billy i sommras

Med fyra dummies kvar ute på söket fick Billy gå ut, och han hämtade snabbt in de två yttersta. Att gå ut långt är inte svårt tycker Billy. Sedan fick även han en lång enekelmarkering som lokaliserades och inlevererades effektivt. Sedan skickade jag ut grabben på söket igen. De två närmsta dummiesarna återstog. Billy drog som vanligt ut på ett jättesök och jobbade jättefint, men får långt ut. Tillslut började han tackla av då kallade jag in, blåste stopp när han var i området av den ena och bad honom söka. Han hittade den snabbt och kom in.

Jad är dock lite bektymrad över att jag behövde kalla in honom. Jag vill absolut inte göra söket till en dirigering. Samtidigt gav jag honom ordentligt med tid innan jag kallade in. Jag undrar hur jag ska få honom att slå på "sökmotorn" lite tidigare så att han inte missar de närmsta. Hmm... Den får jag fundera på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0