Hett i hundvärlden

Just nu går debatten vild i hundvärlden. Eller tja, på agilitylistan som jag är medlem på är det mer ett hat-tema till SKK än en debatt. Anledningen är att SKK har dopingklassat Back-On-Tracks produkter och försatt dem med 14 dagars karenstid pga. att dessa marknadsförs som bland annat smärtlindrande och lindrande vid inflamationer.

Hundvärlden rasar. Ett äkta ramaskri. Man är upprörd och tyckler att SKK kastar skit på alla de som använder dessa produkter på sina friska hundar för att förebygga skador. Enligt dessa är Back-on-track absolut uteslutande för att det håller hunden lagom varm och har bra passform.

Jag är lite kluven. Samtidigt som jag förstår de som vill ge sina hundar det allra bästa har jag ofta undrattvarför man går så långt som att dra på sin jycke Back-On-Track senskydd inför ett agilitylopp. I alla år har jyckarna sprungit sina lopp utan dessa och klarat sig finfint. Det är inte utan att jag drar slutsatsen att de som använder sig av dessa är för att undvika en skada som hunden tidigare visat tendens att få. Och enligt min mening ska denna jycke inte tävla agility. Att dopingklassa dessa preparat kanske inte är så tokigt då?

Ett täcke är annorlunda. Jag ser inget fel i att vilja hålla hunden varm mellan loppen, men jag tycker att det borde finnas andra alternativ till just ett täcke som kan verka smärtlindrande. Om det nu är så att Back-On-Tack täckena har så himla bra passform borde man väl bara kunna kopiera mönstret och fixa ett täcke utan eventuell antiinflamatorisk effekt?

Enligt min mening finns det mycket fånigare dopingregler som vi borde lägga fokus på att få rätsida på. Jag tänker exempelvis på att coca-cola insmorda hundtassar (vanligt vid hala golv på utställningar) eller på den där stackaren som blev fråntagen sin mästartitel för att hunden mumsat lite muffins...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0