Helg hemma, Kevin 11 år och KM i agility

Helgen har som ni säkert redan förstått utav rubriken spenderats hemma i Eskilstuna. Riktigt skönt. Har släppt allt vad plugga och läsa innebär. Tyckte att jag var väl värd det efter tentan som jag åtminstonde tror gick helt ok. Det var ett kärt återseende att öppna dörren och bli mött av hundflocken. Kevin var såklart först, sedan Doris som genast kopplade grepp om min ena arm, Tino, Billy kom med en himla fart och kopplade grepp om min andra arm, Remy, Magda och till sist Bessan som nöjde sin med att ligga kvar på sin mujka dyna och muntert dunka svansen i golvet.

Under lördagen tog jag ut Billy boy och kontrollerade stoppsignalen och gjorde några bäbis-linjetag. Har var på tårna. Tror det, han som knappt gjort något  under de tre veckor vi varit ifrån varandra. Besökte även farmor och fick två burkar av hennes hemgjorda sylt! På kvällen bjöd pappsen på kalventrecote. Satt jäkligt fint.

På söndagsmorgon väcktes jag av blåst och regn mot rutan. Inte okej eftersom agility-KM på Eskilstuna brukshundklubb skulle gå idag. Hade sett fram emot att träffa gänget så länge. Jag var först på plats ändå - tre lager trojor och två lager byxor samt vattentätt uppe på det - jag tänkte då inte ge upp i första taget. Nell blängde surt innifrån bilen och ville först inte gå ur. Hon hade nog gärna legat hemma på sin mjuka dyna och filosoferat istället. Billy var däremot på helspänn.


Nell, jag och Billy myser i trädgården i lördags
(Min min kommer av Nells äckliga andedräkt)
Foto: Lena Widebeck

KM är uppdelat i två klasser en hoppklass och en agilityklass. Det startade med agilityklessen, en riktig springbana som jag gissade skulle passa min hundar kanon. Så blev också fallet. Nell var först ut  och gick nolla med ok tid, även om hon kändes tjurig i slalom. Billy var riktigt på tårna och överraskade mig med att skälla av exaltering på uppvärmningen. Han gick kanon och blev placerad tvåa med Nell på platsen därefter.

Till hopploppet hade det blåst upp rejält. Nell var svart i blicken när jag hämtade henne från den mysiga yllefilten i bilen. Hon sprang fyra hinder och sedan kom slalom. Där tog det stopp. Jobbigt, orkar inte sa hela hennes kroppspråk. Så ska inte agility vara så vi tog snabbaste vägen ut bara. Billy kändes fin och följsam och gjorde ett mycket fint lopp. Tyvärr glidtackade jag honom lite innan slamon vilket ledde till att jag tryckte ut honom lite i svängen och han gick in i fel port. Jag tar helt på mig den femman. 

Vid tvåtiden var det hela klart. Grattis till de nya klubbmästarna Agneta&Teja, Karro&Elton och Anna&Tim!

När jag kom hem var det dags för Kevins elva-års kalas. Vi åt svampsoppa och mumsade tårta. Grabben hade fått en ny leksak och var i sitt esse. Dessutom hade mamma badat honom så att klia magen var inte fult så snuskigt som det brukar. Kevin kommer alltid att vara en valp. Jag älskar den hunden så mycket <3


Dagens födelsedagsbarn Kevin och Doris bråkar om en leksak i lördags
Foto: Lena Widebeck


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0