A rock'in friday night

Det är just vad jag har. Efter några hektiska helger på hemmaplan eller här i Örebro känns det jätteskönt att bara göra ingenting ikväll. Först lagade Jens och jag jättegoda färsbiffar, men klyftpotatis och tsatziki. Nu har jhan dragit på korridorsfest, men jag orkade helt enkel inte. Jag är hemma och myser med mina favoriter Nell och Billy. Kladdkakan  står i ugnen och hundarna har fått varsin tuggpinne som de mumsar frenetiskt på samtidigt som Idol går på TV'n. Och här sitter jag vi datorn och bara njuter.

Tidigare idag var jag ute i regnet och la ett stort sök till Billy. Egentligen är sök inte alls det vi behöver träna, men jag kände att grabben verkligen behövde få en metal utmaning. Och det fick han! Terrängen var lättsprungen, men jag hde gömt de fyra apporterna väl under mossa, hängandes i träs, mellan två stenar osv. Han var tvungen att antingen dra loss apporterna eller gräva fram dem och han var helt fenomenal!

Jag har tänkt mycket på vad Christina Axlund sa om honom på Lilla Retrievermästerskapet, att "han gör sitt jobb, men det lyser ju inte riktigt om honom". Och jag håller med Christina, han är duktig och effektiv, men han är liksom inget "extra". Idag lös det om honom. Han var så taggad. Studdsade bredvid mig i fotsträckan, och sökte snabbt och effektivt med en jäkla glädje och glöd. Jag tror det peppade honom att han var tvungen att jobba för att få tag i dummiesarna efter att han hittat dem. Når jag skickade ut honom för tredje gången skickade jag honom med avsikt mot ett tomt område. När han var ute och sökte kallade jag in. Han vände direkt mig duktiga kille och fick en dummie bakåt som belöning. Sedan fick han  gå ut och söka igen.

Kalla in under arbete är inget jag gör ofta. Jag vill ju absolut inte ha en hund som springer och väntar på att bli inkallad, eller kanske får för sig att komma in uten att jag kallat. MEN ibland känner jag att jag måste kolla av så att det funkar ifall att jag någon gång skulle behöva kalla in under arbete. Tänk er att hunden på ett prov är ute och söker och så bestämmer sig domaren för att den utnyttjat all söktid som avsatts och man ombes kalla in hunden. Hur pinsamt skule det inte vara då om hunden vägrade komma in "tom"?

Imorgon ska Nell, Billy och jag till husdjursmässan på Conventum och visa upp agility. Skitkul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0