Jan-Erik Marklund, en filosof i min smak!

Återigen har en halvtimme spenderats framför ett avsnitt Pistvakt. Sådan ren och skär visdom som förmedlas att jag nästan blir rörd. Önskar så hett att Jan-Erik Marklund, mer känd som pistvakten SvenE, kunde omnämnas lite oftare i mardrömsboken "Introduktion till vetenskapen" som jag kämpar med att förstå. Tänk så mycket lättare det hade varit att ta till sig! Känner att jag msåte bjucka på ännu ett härligt citat från min favorit-pistvakt:



(Svenne har varit sjuk i 43 graders feber och nära döden, brorsorna frågar hur det var)

Jo, je var ju där vid pjärlporta å glajmed in mot salighetens gröne ängder,
å där låg folk å late sig i driver utmed soldränkte slänter,
 utan en tråd på kroppen å mate verendra med vindruvor.
...
Jo, men som je sagt åt sankte Per:
Att är dette som vänter mig då våljer je hellre livet om je får, så här blir jeg.
Himmlen, den har sålt sig åt alle sörmläningans pjukne önskredrömmer
om ett liv i latdom, njutningan å överflöd.
Je hoppes vi lever länge än pojkar.

Kommentarer
Postat av: Malin

men jenny.. jan-erik är ju janE.. svenE är sven-erik..

2008-11-12 @ 16:33:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0