Goldenlägret 2008

Efter fyra dagar på lägret sitter jag åter framför min dator på skk och ägarregistrerar... BLÖÖÖ!

Allt roligt som har hänt känns sååå långt borta här i storstaden där det är asfalt istället för sandstränder, klippta grärmattor istället för skogsmark och djuptfryst paj till lunch istället för restaurangmat. Men det värsta är att ägarregistrera istället för att träna hund!

Billy och jag placerades i en grupp som bestod av sju ekipage och leddes av Lisa Falk. Egentligen var nivån vi tränade på en aning för svår för oss men vi kämpade på med dirigeringar, dubbelmarkeringar, stoppsignal och närsöken bäst vi kunde. Det var iallafall en ritigt trevlig grupp där alla hjälpte alla och skrattade gott åt alla förarfel vi gjorde titt som tätt.

Efter två dagars träning i grupp var det dags för Workingtest den tredje dagen. Billy och jag blev placerade i mellanklassen, jag tror att det var ca nybörjarklass-svårighet. WT´t bestod som vanligt av fem stationer där man kunde få max 20 poäng på varje. Billy var trött efter två dagars intensiv träning och jag tycker att han skötte sig bra. Maires dirigeringsstation är jag nog mest nöjd med. Där lyssnade han fint. Det var ett dolt linjetag. Han gick fel när jag skickade ut honom med stoppade snällt och lät sig dirigeras om.

Även Lisas station är jag möjd med även om vi inte fick några poänga att tala om där ;) Först fick hundarna se en markering falla på vattnet. Sedan vände man upp och skickade på en kort dirigering åt det andra hållet. När den var inne skulle markeringen hämtas in. Billy förstod inte dirigeringen först och jag valde att kalla in honom och skicka om. Då förstod han och det var inga problem att hämta markeringen efter det!

Minst nöjd är jag med Ankies station. Jag är MISSNÖJD!!! Det var en dubbelmarkering med skott där hunden skulle hämta in den först fallna. Vi hade lite otur med kastet och jag markerade inte själv den dummyn, men jag tittade snabbt ner på Billy och såg att han hade gjort det. Jag pekade mot den "förbjudna" dummyn och sa nej. Sedan vinklade jag om och skickade på den först kastade varfpå han gick ut rakt men vek av mot den "förbjudna". Då blåste jag stopp och han stannde faktiskt bra! "Lugn och fin nu", tänkte jag och gjorde ett tydligt tecken åt höger varpå Billy gick vänster. Jag har tänkt och tänkt och jag tror inte att han vet 100% vad mina sidotecken betyder, så nu blir det till att nöta. I efterhand önskar jag att jag hade kallat in honom nästan ända fram, blåst stopp igen och skickat ut stället. Han är säkrare på ut. Men det är lätt att vara efterklok tyvärr... :(

Johans station var ett närsök som han fixade, dock lite slött pga trötthet. Kul att Johan sa att han hade ett fint fotgående dock! VidKajsas station som var två enkelmarkeringar där han också kändes fin men liite seg på den första.

På söndagen som var sista dagen var det dags för utställning. Jag kände faktiskt mer nervositet här än på WT´t. Jag hade aldrig visat Billy innan och dessutom hade ju några hållt på jollrat om att han var såå fiiin hela lägret så jag ljuger om jag säger att jag inte kände press. Billy skötte sig dock utmärkt och blev till och med Bir!

Tyvärr har ju allt roligt även ett slut och jag saknar "goldenlägretbubblan" något fruktansvärt! Tack alla som var med och gjorde lägret till den fantastiska tillställning som det faktiskt blev

Nu ska jag ta och väcka Billy som ligger helt utslagen på golvet, sen ska vi åka tunnelbana och buss till fornudden och träna lite apportering med harstörning i fornuddsparken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0