Agility!

Igårkväll körde vinterträningen i agility ingång. Sjukt kul att få träffa lite hundfolk och rejsa runt bland agilityhinder igen. Det tyckte både jag, Billy och till och med Nell. Alla vi tre var på topp och riktigt laddade. Vi var åtta ekipage som kom och som vanligt tar jag befälet när ingen annan gör det. Jag bestämde bana, stegade och delade upp oss i grupper ;)

Jag tränade i par med en kvinna som var ganska mycket nybörjare så jag fick inte så mycket respons som jag hoppats, men gjorde mig poppis hos henne genom att ge lite småtips. Nellan och Billar var på hugget och vår första station var en liten rundbana med slalom. Nell var laddad och gick nog snabbast någonsin genom hindret! Med Billy tränade jag fyra-pinnars högerslalom com jag sprang mot med lite fart vilket gick kanon.

Vid nästa station låg fokus på kontaktfält och tunnelingångar typ. Billy var till en början jätterädd för balansbommen och kröp över men det lossnade mot slutet. Nellan bara tutade och körde.

De två sista stationerna var rena handlingsövningar. En box men en oxer och en variant på ett staket fast med en tunnel. Jag provade tre olika handlingsvarianter på samma väg och de satt klockrent. Båda hundarna gick över förväntan. Så fruktansvärt kul!
 
Nedan visas övningen som var lite som en variant på staketet. Eftersom mina paint-talanger är knappa får ni hålla tillgodo men kassa ritningar. Det orange strecket är min väg. Jag arbetar nästan enbart med framförbyten och varje lite snurr som det oranga stecket gör är ett framförbyte. Jag tycker att det är roligt att variera vägen i en övning för att testa mina hundars kunskaper och se vad som funkar och vad vi behöver träna mer på.



Vi avslutade med att knyta ihop till en liten bana där ,om det hade varit å riktigt, Nellan gick nolla! Billy körde två varv. Det första med 10 fel (rivning och vägran) och den andra med 5 fel (vägram - på samma hinder! frustrerande!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0