Sandemars Azurra Cup

Minns ni vad jag skrev om vandringspris för ett tag sedan? Eftersom jag tycker att det är så fint tänkte jag ta upp en ny grej här i bloggen. Sist vi hade vandringspriset Sandemars Azurra Cup hemma passade jag på att scanna in alla blad i det tillhörande albumet, och nu tänkte jag presentera en eller ett par innehavare i veckan.

Sandemars Azurra Cup är ett vandringspris skänkt av Ylva Braunerhjelm till minne av SUCh Sandemars Azurra, "Snurran", som föddes 1960 i Ylvas första valpkull. Snurran var den första goldentiken i Sverige som blev Svensk Utställningschampion. Hon var en naturbegåvning på jakt och fick en 1:a i öppenklass före 1 års ålder (enligt dåtidens provregler). Sandemars Azurra Cup är ständigt vandrande och tilfaller den högst jaktmeriterade golden retrievern som tilldelas CK på Skoklosterutställningen.


Priset började vandra år 1976 och tillföll då Babars Tia som ägdes av Maud Törnblom. Babars Tia är stamtik hos Kennel Respons och finns i stamtavlan på alla hundar från kenneln. Hennes namn är också förklaringen till varför alla responsare har namn som slutar på -ten.


Kommentarer
Postat av: Gunela

Härlig idé! Såg hur många fina representanter det var i pärmen - så stolt att även en av våra kommer med ;)

2010-06-11 @ 20:48:45
URL: http://hemsida.net/kolbacken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0