Morgonpasset på kennel Combine

Idag var det "min" morgon för att ta hand om jyckar. Mamma har det lite som regel, kommer vi hem med våra hundar och bor får vi ta ett morgonpass. Att ha två hundar och att ha ett helt gäng på morgonen är faktiskt rätt stor skillnad. Speciellt när de är så hungriga och morgonpigga som mammas. Tänkte att det kanske kunde vara kul för er läsa om hur en morgon på kennel Combine kan se ut, när en morgontrött Jenny ska rodda kenneln.

05.13 - Vaknar av att Doris låter som en säl och far runt på nedervåningen. Hon gör så när hon vaknar och är hungrig. Inte fasen att jag går upp före sex!!! Bara att ignorera och försöka somna om...

05.50 - Tio minuter kvar tills klockan ringer, men nu har även Magda börjat skälla så jag masar mig upp.

06.00 - Släpper ut Billy och Toddy som vill ut och kissa före frukosten. Börjar mäta upp mat till de andra enligt whiteboardtavlan i grovköket. De äldre jyckarna får Magnusson Kennel och de yngre Magnusson Meat & Bisquit i sina skålar.

06.02 - Ingen tid att låta fodret svälla. Då dör Dorka och Remy av hunger. Ställer ner skålarna en efter en till Nell, Magda, Tino, Doris och Remy. För att skapa en trygg rutin äter de alltid på samma platser i samma ordning. De flesta sitter och väntar på "varsågod-kommando" innan de börjar äta.

06.05 - Slut i skålarna! Släpper ut gänget i rastgården på gaveln och släpper in Billy och Toddy för att ge dem frukost. Idag vill dock inte Billy ha maten, tessa löper och då bantar Billy. Tar bort hand mat och börjar diska skålarna.

06.15 - Släpper in jyckarna som är på gavelgården. Dags att ta hand om valparna! Slår uppvalpmaten, som står på blöt sedan kvällen innan i tråget och ställer ner i valphagen. Medan de små äter städer jag bort kissiga och bajsiga tidningar och lägger på rena. Efter maten bajsas de såklart igen och jag får städa igen...

06.30 - Släpper in mamma Doris till valparna och gör i ordning mat till Tessa och Davy. Eftersom Tessa löper och Billy är helkär i Tessa fick hon och Davy sova ute i hundhuset inatt. När Tessa och Davy fått frukost släpper jag ut dem i stora rastgården så de får leka ihop.

06.45 - Åhh, alla hundar nöjda. Dags för frukost för mig... och sedan startar hundrastningen!

Man kan också ha valpmys efter 06.45 när lugnet är säkrat i huset!

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Låter som mamman behövde en välförtjänt sovmorgon.... o jag är imponerad av att Davy kan sova med Tessa utan att bry sig :) ...det hade inte Allvin klarat...han har jagat löptikar länge han :(
o Billys bantning känner vi igen...den kör Eddie också o då räcker det med att det är nån i kvarteret eller ute på tävling...
Tycker ändå det var bra betalning för morgonjobbet i form av valpmys så kan tro du tyckte det var värt uppstigningen ♥

2013-03-03 @ 08:53:30
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0