Klövjeväska?

Under vintern kan jag konstatera att Billy lagt av sig konditions och muskelmässigt. Jag tycker bland annat att han är lite tunnare över bakpartiet. Dessutom har jag märkt att ju bättre kondition Billy har, desto träningsvilligare blir han och desto mer orkar han under träning. Ganska logiskt egentligen. Jag vet ju själv att jag blir piggare och orkar mer när jag rör på mig.

Tappet tror jag beror på att det blivit mindre motion under vintern. Vanligtvis cyklar jag med Billy ett par gånger i veckan och oftast är vi ute och rider en gång per vecka. Sedan snön kom har det bliit varken eller. Dessutom har Nells situation påverkat våra promenader en del. Vissa dagar har hon blivit väldigt halt en bit ut på turen och då väljer jag alltid att vända hemmåt. Ytterligare en anledning till tappet kan vara att Billy är lite bekväm. Han går gärna på de upptampade stigarna istället för att ge sig ut i djupsnön.

Idag när jag surfade runt lite på nätet läste jag om hur flera styrketränade sina hundar med klövjeväskor som de successivt la mer vikt i, och tanken slog mig att det kanske kunde vara en lösning för oss. Är det någon av mina läsare som har erfarenhet av klövjeväskor?

Min tanke är att med en sån skulle Billy få kämpa på lite mer. Jag har förstått att klövjevänskor är ungefär som ryggsäckar för oss människor. Ju mer man pungar upp, desto bättre bärsystem får man. Min plan är att köpa en billig väska och se hur det funkar. Om Billy tycker att det är ok och jag vill lasta tyngre så skaffar jag mig en bättre sen.

Här är några som man kan klicka hem på nätet för en hyfsad penning:
.


295 kr från Arrak Outdoor. Det är den som tilltalar mig mest då den verkar
gå fram lite påbogen, där jag förstår det som att man vill att hunden ska bära med.
Tyvärr är den slutoch kommer inte in igen förrän i Februari


119 kr från Hööks. Billigast och dessutom är det fraktfritt om man beställer innan
januari är slut. Men den finns bara i et storlek och frågan är om det blir för lång för Billy?


199 kr från Häromi. Positivt är att den enligt bilden verkar vara liten och smidig.
Negativt är att den ser olika ut på vänster och höger sida, vilket gör att den kanske
blir svår att lasta balanserat, vilket som jag fötstår det är jätteviktigt.

.

Som sagt, har ni någon erfarenhet av klövjeväskor får ni gärna höra av er. Också om ni tror jag är helt ute och cyklar, eller om ni har ngt bra tips på en budget-väska!


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Hade precis samma tanke som du ang Eddie för länge sen o köpte en väska, alldeles för stor tyckte jag när vi började så det kom av sig. Kändes mer som han skulle vandra i fjällen en vecka typ.... o bära även min packning :(

Jag tror annars Du har helt rätt ang träningen men skaffa INTE för stor väska, både klumpigt o svårlastat.

2010-01-18 @ 16:30:59
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0