Bakom varje reslutat...

Varje tävlingsstart har föregåtts av gedigen träning. Eller?

Jag tror nog de flesta som tävlar sina hundar har lagt ner gediet arbete på att träna inför tävlingsstarten. Lydnadshundens grundträning påbörjas tidigt, agilityhunden måste läras alla hinder och den grundläggande jaktträningen påbörjas ofta redan så fort valpen lämnat valplådan, för att nämna några exempel.

Men utställningsträningen då? På utställning bedöms ju inte ekipaget efter hur väl detaljerna i ett visst moment ser ut, utan hur väl hunden stämmer överens med domarens tolkning av rasstandarden. Behöver man verkligen träna då?

Svaret är ja, och i det här fallet handlar det on att förbereda sig själv ovh hunden för att lyckas så bra i ringen som möjligt. Och det finns en mängd olika moment man bör öva in. Att visa rörelser är exempelvis inte bara att springa i en cirkel, utan kan brytas ner i oändligt många beståndsdelar. Fart, riktning, koppel, hundtolerans, utstrålning, start och stopp är några delmoment man bör träna på.

På samma sätt som jag förbereder Billy och mig inför en start på ett jaktprov har jag även en plan för hur vi ska göra när vi entrar utställningsringen. Jag har studerat hur domaren bett de tidigare ekipagen att föra sig - och funderat ut en plan för hur jag visar Billy på ett så förtjänstfullt sätt som möjligt. Var ska jag ställa mig när jag går in? Ställa fritt eller peta med benen? Vilket godis/leksak börjar jag med - och vilket sparar jag till konkurrensen?

Hemifrån har han redan grundträningen. Mamma la en bra grund på honom som valp - och jag känner honom så väl och vet ofta exakt hur jag ska göra. Oftast visar jag honom utifrån en noga inövad mall, ett system vi båda är trygga och känner igen oss i. Den mallen tränar vi då och då hemma - och nu veckorna innan mässan en liten stund varje kväll.


Den enda bilden på mig och Billy från mässan, jag hittat hittills. Här står han och viftar
på svansen efter att jag fått honom att trampa om med frambenen med hjälp av
en signal med höger knä.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0