Årsresumé 2009

JANUARI

Året började sedvanligt med en vecka i Storlien med släkten på mammas sida. Vi hade tur och fick två dagar med massa pudersnö och opistade backar. Få saker toppar att dansa nerdför pisterna på brädan sådana dagar. Kanske var det mitt livs häftigast åkning ever. Därefter for jag och hundarna tillbaka till Öret och tränade agility i ridhuset med Örebrogänget. Slutet av januar bjöd på ett riktigt Hallelujla-moment när Les Oples gick igenom besiktningen - Tjoho!

FEBRUARI



En händelserik månad som startades den 8/2 med årets första agilitytävling, i Medskog. Jag hade två pigga och tävlingssugna hundar i bilden och för första gången i vår agilitykarriär blev vi diskade i samtliga lopp, men kul hade vi! Den 15/2 fick jag chansen att delta på en eftermiddagskurs i agility för Veronica Bache och tog den. Det resulterade i Billys och mina  kallaste men också roligaste agilitytimmar i ett ridhus utanför Örebro. Efteråt var mina fötter så svullna efter kylan att jag inte fick ner dem i mina vanliga skor på två dagar. Februari bjöd även på en Markus Krunegård-konsert på Raw i Eskilstuna tillsammans med Malin & Max, och så blev jag medryttare på ponnyn Figaro. I slutet av månaden började Nell uppföra sig väldigt konstigt och det visade sig att hon hade utbredd spondylos vilket resulterade i sjukpension från all agilityträning och tävling.

MARS


Föddes Billys första kull hos kennel Combine då Rempan klämde ur sig X välmående guldklimpar och jag for hem från Öre för att umgås med underverken. Den 28/3 tävlade Billy och jag agility i Laxå med en 5:e plats i agilityklassen som bästa resultat.

APRIL



I april packade jag resväskan och hängde med familjen till Sicilien en vecka. En otroligt lyckad resa med bilande runt på ön, sevärdheter, världens godaste pasta och massa skratt.

MAJ



Maj var som den oftast är full med hundaktiviteter, men den infirades med valborgsgrillning med mina undebara studiekmrater i Örebro. Dessutom innebar den intensivt arbete med B-uppsatsen tillsammans med Ida. 17/5 spenderades på Open Show i Uppland där Nell stog 2:a i veteranklass med HP och Billy vann jaktklassen och blev BIS! Den 21/5 var det dags för kennelträff och funktionsbeskrivning av M- och N-kullarna, och dagen därpå var det otroligt givande apporteringsträning med ett gäng Combine-hundar med Bitte Lind. Redan helgen därpå var det dags för Retriever Ungdoms träningshelg som jag både var med och arrangerade och deltog på. Svettigt, men kul!

JUNI

I juni åkte jag på min efterlängtade agilityvecka på Gotland tillsammans med Linda och Nell&Billy. Vi tävlade tre dagar och hängde på stranden två. På tävlingarna var det stora startfält och hård konkurrens. Inte ens Billys nollade lopp i agilityettan sista dagen räckte till pinne, men vad gjorde det när vi hade så trevligt och såg så himla bra agility. Midsommar firade jag sedan på 5öre tillsammans med mina bästisar Nell&Bill samt kusinen Max. Senare delen av månaden satte mamma och jag igång med regelbundna  morgonträningar med apporteringsträning på vatten i grusgropen, vid skjulsta och i skiren för att trimma Billy inför höstens eventuella starter i Öppen klass på jaktprov. Juni var också månaden som Nell och Billy fyllde 9 respektive 6 år.

JULI

Utställningsdags igen! Denna gången i arrangerat av SKK i Köping, där Billy vann championklassen ich  slutade som 2:a bästa hane. Nellan stog 3:a i tikarnas veteranklass efter två championtikar. Juli var också månaden då jag började mitt sommarjobb som tidningsbud och spenderade nätterna i postbilen och dagarna i skogen. Sömn var något av en bristvara i perioder och jag blev en mästare på att somna snabbt och sova korta pass mellan aktiviteterna. Jensa kom hem efter sex veckor på luff i Europa och vi spenderade en underbar helg på mitt älskade 5öre tillsammans med Malin och Max.

AUGUSTI

7-9/8 var det dags för årets goldenspecial vilken innebar debut i Öppen klass på WT för mig och Billy. Jag var nervös, men peppad. Vi kom runt de 5 stationerna med 74 poäng vilket räckte till ett 2:a pris. En prestation jag var, och är, oerhört stolt över. När jag tog emot det diplomet är nog en av mina bästa stunder under 2009. På utställningsdagen stog Nella 2:a i veteranklassen. En vecka i augsti packade Malin och jag varsin ryggsäck och flög till greköarna Skiathos och Skopelos där vi tuffade runt och hade det gott. 30/8 debuterade jag och Billy i ökl på jaktprov i Fellingsbro där grabben gjorde ett bra jobb, men gick inte till pris.

SEPTEMBER

Billy och jag startade på ännu ett WT annordnat av Goldenklubben Närke, och tog ännu ett andrapris. Vi startade även på officiellt jaktprov i Kisa, klarade släpspåret och fick ett tredjepris. Jag och mina nya hundbästisar Sara&James gick på den första träffen på höstens efterlängtade Rallylydnadskurs. Vi hann även med en tur hem till Eskilstuna och start på EBK's KM i agility där Billy slutade som 3:a i largeklassen.

OKTOBER


Den 3/10 var det jaktprovsdags igen. Denna gång i Ökna och med ännu ett tredjepris som resultat. Min 22:a födelsedags spenderades på Open Show där jag visade Billy till vinst i jaktklassen med HP och sedan 2:a bästa hane. Tyvärr kantades oktober av en tråkig händelse när jag hade inbrott i älskade gammelopeln.
.

NOVEMBER


Den stora händelsen i november var definitivt besöket i ett av Kolmårdens varghägn. Efter att ha varit utan medryttatponny en tid då Figge blivit sjuk började jag rida gotlandsrusset Chickaruss som står i samma stall som Figge. Det stog även klart att Oples var utom räddning. Tråkigt, men tack vare snälla Maria som ställde upp med samåkning kunde jag och Billy träna agility i Gryts ridhus i år igen. November avslutades i djup sorg när Bess den 20/11 gjorde sig illa och fick somna in.

.

DECEMBER



Efter att hon haltat till och från under hösten tog jag slutligen Nell till veterinären. Det visade sig att hennes spondylos resulterat i et stel och spänd rygg. Det känns lätt hopplöst eftersom det inte finns någon enkel bot. BOT-täcke och gymnastikövningar kan förhoppningsvis lindra. Dagen innan Lucia var det dags att ta adjö till älskade Kevin, en hund som kommit att älskas av så många. Att både han och Bess försvann så tätt lämnar ett emormt tomrum i Skogsbrynet. Roligare var Lars Winnerbäcks konsert i Örebro och att min pigga uggle-mormor fyllde 80 och vi firade på Yasuragi spa.

 


Kommentarer
Postat av: Johanna & Majken

Håller med dig, visst är det kul med en årsresumé =)

Man hinner med så mycket, vilket gör det extra svårt att sätta upp mål för nästa år tycker jag.

Ha ett bra 2010!

2010-01-02 @ 16:21:03
URL: http://johannalofgren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0