Bra mängdträning

Lugnet som infinner sig när alla hundarna fårr vara ute och ha kul, det sitter jag med en rykande het kopp te och njuter av just nu. Nellan har slocknat på sitt täcke, billy snarkar ihoprullar på dynan och Tessa ligger helt usträckt nedanför mina fötter.
 
Idag har det blivit massa bra träning med vilt. Sammanfattningsvis kan man säga att Tess fick göra många enkla övningar med vilten för att jobba på rutinen. Jag räknade lite på det i bilen på väg hem och fick det till 2 apporteringar med and, 4 med kråka, 3 med duva och 1 med kanin - fördelat på 3 markeringsövningar, 1 (minnes)linjetag och 5 små sökövningar där jag sprang ut och gömde ett vilt hon sedan fick sticka ut och söka rätt på.

På markeringarna (inledande) stöttade jag i upptaget för att vara säker på att hon skulle greppa. Två droppade hon på mina fötter (kråka på land samt and på vatten) i avlämningssituationen, inget jag lägger någon större vikt vid i detta läge. I de små sökövningarna var upptagen snygga och snabba trots att jag stod tyst och avlämningarna okej. Jag utmanade inte direkt utan tog bara odramatiskt fågeln när hon kom in. Än är verkligen inte vilthanteringen självklar på något vis, men jag är så himla glad att hon visar intresse och faktiskt apporterade det jag presenterade för henne!

Farbror B fick hämta ett par änder på vatten springa sig lite varm på ett sök med and och korp lite senare. Som alltid är han supermallig över vartenda bärgat vilt. Han älskar verkligen vilten!


Kommentarer
Postat av: Boel

Vad roligt att det fungerar med vilt också.
Och en bra träning låter det som!

2012-10-14 @ 15:03:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0