Får man välja att satsa lågt?

Jag tycker om att bli ifrågasatt när jag tränar hund, det får mig att tänka till och reflektera över varför jag gör på ett visst sätt. Mycket är ju faktiskt sånt man gör av gammal vana och kanske inte alltid helt genomtänkt. Ofta har jag inget bra svar att komma med direkt, det tar mig ofta för förklaringen att växa fram.

I dalarna tränade jag ihop med tre tjejer med jaktavlade retrievers som säkerligen drömmer om att starta hundarna i elitklass. Jag la märke till att deras tankesätt ibland skiljde sig från mitt i träning- och övningsupplägg. De la nog redan nu grunder för den där elitstarten. När jag inte tänkte likadant blev jag ifrågasatt. "Men Jenny, du måste sikta högt!" fick jag höra. Det fick mig att börja tänka, måste man verkligen det?

Jag tror det är rätt vanligt att tänka att man måste satsa högt. Att man ska sätta ett högt mål - och sedan stämma av med delmål på vägen. Mål är bra men det där höga målet behöver ju inte alltid vara elitklass, eller hur?

"Sikta mot stjärnorna så når du kanske trädtopparna" sa en instruktör en gång till mig. Varför ska man tänka så? Visst ska mål sporra och motivera, men för mig blir ett orelistskt mål inte ett dugg motiverande. Jag vill ha ett utmanande mål - men som jag vet att jag faktiskt kan uppnå med hänsyn till min och hundens förmåga, i förhållande till den tid vi har till vårt förfogande.

Efter en del funderande har jag landat i tanken att mitt mål med Tessas träning inte är start i elitklass. Vi satsar på en plats i korpen-ligan. Man får välja att lägga ribban där. Det är okej.




Kommentarer
Postat av: Hanna

Helt rätt tänkt och väldigt klokt skrivet :)

2012-03-15 @ 18:07:25
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.com
Postat av: Anna, Hedvig & Hilda

Absolut, klokt skrivet. Olika tankar om hundträning får oss att utvecklas tillsammans, inte minst tror jag samtalen om träningen när vi inte tränar är väldigt lärorika. /Pedagogen och Träningskompisen ;-)

2012-03-15 @ 19:58:35
URL: http://gyllenevanner.wordpress.com
Postat av: Pernilla Sjöqvist

Mycket bra tänkt tycker jag. Man behöver inte alltid tävla med sin hund utan det är aktiveringen som är det viktiga. Det kan skapa så mycket stress och konflikter när inte dom högsta målen eller önskningarna slår in. Du skriver så trevligt på din blogg.

2012-03-16 @ 20:12:28
URL: http://vildavovve.se
Postat av: Ann-Sofie, Eddie o Allvin

Det viktigaste för mig är alltid att vi ska ha kul tillsammans under både träning och ev tävling. Uppnår vi det så är lyckan fullständig o klass eller resultat är helt oväsentligt. Hellre en fantastisk känsla o ett dåligt resultat än ett bra resultat o en dålig känsla. Älskar den där samhörigheten när det "bara är jag o min hund i heeeela universum", den slår alla resultat i världen. Lycka till med Tessa i framtiden o vi önskar Er massor av härliga träningstillfällen. Kram

2012-03-18 @ 21:21:25
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0