Jag har fött en ligist vid min barm!


Hemma hos mammade hände det att Tess knaprade lite på hörnen av hundarnas galonmadrasser. Konsekvensen blev förtås att hon fick annat liggunderlag som inte var lika frestande. När hon varit hos mig har jag dock aldrig sett en tillstymmelse till gnag eller bit och då ska nämnas att både mjuka täcken, en puffig dyna med små mjuka kulor som fyllning, galonmadrasser och gosedjur finns att tillgå i vår källare. Eller fanns kanske jag skulle säga...

När jag jobbar halvdagar blir jag borta ca 5 timmar och då får hundarna vara ensamma. Jag ser alltid till att Tessa och Billy är väl rastade och lite trötta när jag lämnar dem, men en morgon för ungefär två veckor sedan försov jag mig och hann bara med en kvart i parken på morgonen. Jag skyndade givetvis hem efter jobbet och möttes av denna syn när jag öppnade dörren:
 

Att detta var Tessans verk var det inga tvivel om. Nell har hittills aldrig i sitt 12,5-åriga liv tuggat på något och Billy är alldeles för välartad. Dessutom var Tess helt röd i tandköttet. Som sagt, inga tvivel. När jag skickade bild på detta till min mamma (Tessans rätta matte) fick jag detta till svar:

(OBS! Ni som ej snappar upp mammas ton - det är ett skämt.)
 
Men kunde verkligen lilla söta prinsessan Tess ha förvandlats till ligist? Nej, det här var mitt fel tänkte jag och tog på mig avsvaret. Jycken sprudlar av energi som hon inte hunnit få utlopp för när JAG lämnade henne på morgonen. Dagarna gick och jag slappnade av, det var en engångsföreteelse konstaterade jag och vaggades in i ett falsk lugn. Tydligen så rogivande att jag helt missade att ta till mig ligistens små tecken till återfall:
 

Ett par kvitton som stals ur min öppna väska och strimlades medan jag var på övervåningen en stund och den före detta bullpåsen som fiskades upp ur papperskorgen och undersöktes medan jag var på toaletten borde ha talat sitt tydliga språk. Men den söta lilla prinsessligisten hade fått mig förblindad, hon bara väntade på nästa tillslag. Och jag skulle inte behöva vänta speciellt länge. Bara några dagar senare möttes jag av den här synen när jag klev in i vår källaren. Tilläggas bör att bilden inte ger kaoset rättvisa. Jag hittar fortfarande små frigolitkulor här och där...
 
 
Den här gången gick det inte att lägga skulden på mig själv. Det var nämligen en söndag och jag hade spenderat hela dagen ihop med jycken. På förmiddagen lång promenad med sökträning och på eftermiddagen ännu en knapp timmes runt judarsjön. Nej, nu fanns inga tvivel - jag har fött en ligist vid min barm!

Ligisten är numera inte betrodd runt dynor och liggunderlag. Hon har fått en egen del av källaren som jag avskiljt med kompostgaller. Där får hon hållas med en sliten wetbed och ett gammalt märgben de stunder hon lämnas utan uppsikt. Som en sann liten brottsling avtjänar hon sitt straff medan Nell och Bill snarkar ikapp på sina mjuka täcken på andra sidan gallret.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur kan Magdas döttrar bli ligister?
Helt ofattbart .men så är det.
Tindra äter också det mesta om hon blir lämnad ensam inte lika ofta nu men det händer.Särskilt om hon inte fåt röra på sig ordentligt,precis som du skrev.
Men vi förlåter dom så klart för de är ju så underbara<3

2012-12-01 @ 08:36:27
Postat av: Boel

Glömde skriva namn men du kanske förstod ändå!

2012-12-01 @ 08:37:47
Postat av: Sandy

Rolig blogg och härliga hundar- har roat mig länge med läsning här inne! Min pappa är från S.D och jag har full förståelse för att du blev förtjust i staden;) Hoppas allt fortsätter att gå så bra med dina hundar!
/Sandy Overton

2012-12-01 @ 11:03:20
URL: http://myramarkens.n.nu
Postat av: Sandra, Thyra, Lhine & Rhiva

Hoppsan då :)

2012-12-01 @ 14:18:05
URL: http://tomik.se
Postat av: Ann-Sofie

Det är INTE kul att komma hem :( ask us we know.... vi har också ett Magdabarn i huset....men han lugnade sig med tuggandet/ätandet runt 3 års ålder o vi kunde återställa husets golv o väggar ;)
okej..en del inredning o elektronikprylar fattas fortfarande samt även ett av de 4 häftstiften han åt o öite sånt...men magen har klarat sig oförtjänt bra trots allt.
Tror Lenas ide om bur inte är så dum ändå...önskar i efterhand att jag lyssnat bättre på det tidigare ;)
Hoppas ligisten trivs i sitt nya bo ;)
Kram

2012-12-02 @ 00:34:52
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0