Tessas start på Ungdoms SM

Tessa startade i nybörjarklass, och värt att notera är att Ungdoms SM faktiskt blev Tessans första WT-start någonsin. Därför är jag väldigt nöjd att hon höll ihop så fint under hela provet. Jag fick känslan att hon växte med uppgifterna och hade riktigt roligt på rutorna. Vi löste uppgifterna på alla rutor och slutade på 70 poäng vilket räckte till en fjärdeplacering i nybörjarklassen.

Ruta 1 - 15 poäng

Ruta 1 dömdes av Lena Bratsberg-Karlsson och bestod av två enkelmarkeringar med en liten transport imellan. Tessa spikade båda och lämnade av fint. Transporten kändes bra, även om jag tror att Lena kan ha dragit ett par poäng för att hon sackade lite i forgåendet och hamnade aningens bakom mig. Hon var också 'överfast' i skicken och jag fick ge dubbelkommandå vilket kanske förklarar de andra poängavdragen.

Ruta 2 - 5 poäng
Ruta 2 bestod av ett linjetag där hundarna fick ett skott i riktningen som motivation. Tessa var laddad och brakade iväg alldeles för långt. Jag har ju ingen stoppsignal, så lät henne vara en stund innan jag kallade in och skickade iväg igen. Åter igen brakade hon iväg för långt, jag kallade in och hon fick den i näsan.

Ruta 3 - 19 poäng
Här gjorde den lilla damen ett alldeles strålande jobb. Uppgiften bestod av en transport och sedan två enkelmarkeringar som landade lite dolt utan några tydliga referenspunkter. Tess spikade båda och lämnade av fint. På en var hon lite slarvig i upptaget och tappade dummien efter ett par steg, men fick snabbt upp den igen och kom in. Antagligen där vi tappade ett poäng.

Ruta 4 - 16 poäng & Ruta 5 - 15 poäng

Denna ruta var en dubbelruta som började med en transport, följt av en markering i ganska öppen, men lite brötig terräng. Tessa spikade markeringen, men tappade åter dummien på väg in. Annars tyckte jag hon var toppenduktig och vet ej vad avdragen kommer från.

Därefter följde ett linjetag till samma plats. Här var Tess lite tveksam så jag fick stötta ett par gånger på väg ut, men hon fann direkt när hon nådde området och avslutade med att lämna av på två ben. Sött, men kanske lite kostsamt poängmässigt.

Nybörjarklassens line-up: Fr v Ryegate's Which Witch Is Which med Anna Hallgren, Combine Just A Daydream med Anna Jafner, Red Mountain's Gold In Sankt Anton med Nathalie Eriksson, Combine Quite A Miracle med Jenny Widebeck och Duckstream Nian's Score med Sofie Johansson


FOTO: Mille Selander

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilken utomordentlig debut! Grattis :)

Svar: Tack Hanna =)
Jenny Widebeck

2012-08-29 @ 12:39:25
URL: http://kennelblagul.blogspot.se/
Postat av: Ann-Sofie

Hurra va bra ni jobbar ihop redan. Grattis tjejer!!!

2012-08-30 @ 21:14:18
URL: http://zetterljungs.hundstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0