Årsresumé 2010

Vilket år det blev. Jag har sannerligen seglat i både med- och motvind även om det positiva väger över. Det har inte alltid gått som en dans, men i det stora hela känns det som en mycket bra år. Att jag äntligen fick uppnå mitt mål med Billys träning är självklart årets höjdpunkt.


JANUARI

Januari inleddes med en trevlig nyårsfest hos Darko och Lina. Den 7/1 blev Billy far åt sin andra kull på kennel Combine när Doris (Combine Merry Message) klämde ut sju småttisar. Senare i januari, närmare bestämt den 23, fick Billy nya småsyskon då hans mamma Magda (SEU(U)Ch Combine Flames of Fantasy blev mor åt fyra valpar. I samma veva började Nell visa symptom jag kände igen och strax därefter operades hon för livmoderinflammation och var riktigt hängig ett par dagar.

FEBRUARI

I februari njöt vi av snö och vackert väder. Många promenader med bus i snön hann vi med. Billy fick dra pulka över gärdena och jag impulsköpte ett par längdskidor som vi tog turer med.

MARS
Månades stora händelse var resan till Crufts som jag hade laddat inför sedan jag fick den i födelsedagspresent hösten innan. Mamma, Mille, Agneta och jag reste ihop och jag såg både mycket fina golden och shoppade lite kul prylar. Roligast var såklart att återse Philippa och hennes hundar som var där och höll sin årliga demo.

APRIL

Under april månad satte den egna hundträningen fart. Jag deltog om åskådare på en kurs som mamma och Tino gick för en av mina favoritinstruktörer, Anita Norrblom. Billy och jag gick kurs för Bitte Lind tillsammans med resten av Combine-ligan. Vi hann även med att träna både agility och viltspår tilsammans med samma Sara och James. Påsk firades på leriga standängar med Hållstagänget.

MAJ


Efter en bil-lös tid kom Foppa, en exakt kopia av gammelopeln/Les Oples, in i mitt liv. Billy och jag gick en flopp-kurs för ett par engelska instruktörer. På GRK's Open Show i Fjällnora visade jag Billy till 3:a bästa hane och BIR-jaktmeriterad för Lotta Förnås. Kennel Combine genomförde sin årliga kennelträff samt funktionsbeskrivning av Billy/Remy-barnen i O-kullen.

JUNI

Äntligen sommarlov! Jag flyttade hem till Hållsta och tränade en del agility med Linda och Doris som just gått fortsättningskursen. Nell gjorde sitt första besök på ReDog och fick ett strikt rehab-schema för att komma tillrätta med en ihärdig hälta. En vecka spenderade jag utan hundar, I Stockholm, och jobbade på en skärgårdsmarknad i samband med det kungliga bröllopet. Tillsammans med mamma, pappa, Linda och jag bilade till Danmark för att ställa ut på World Dog Show och passade på att starta på WT. Inga toppenresultat för Billy och mig, men en spännande upplevelse. I slutet av månaden fyllde Nell 10 och blev special veteran, Billy fyllde sju.

JULI

I juli tog jag träningen inför höstens jaktprov ett snäpp högre och mamma och jag satte igång med morgonträningar igen. Nell hade ett 10-års kalas för sina hundkompisar och firade med promenad och fika i skuggan. Det var hett! En vecka spenderade jag och hundarna på 5öre med mina kusiner. Månadens två sista veckor spenderade jag i Kroatien med min Jens. När jag var borta visade mamma Billy till BIR och BIG-5 under Hans Rosenberg.

AUGUSTI

Augusti inleddes med en lärorik handlingskurs för Fanny Hellström och Ulrika Zetterfeldt.Goldenspecialen startade Billy och jag i ökl på WT't. Vi presterade, men kändes inte helt på topp. Prestationen räckte till ett 3:dje pris. På utställningen visade jag Nell i Special Veteran där hon blev 2:a med HP. I slutet av månaden åkte Billy och jag till Dalarna på jaktinternat för ungdomar och hade en trevlig held där vi bland annat fick testa på "riktig" fågeljakt.

SEPTEMBER

Nu gick Billy och jag in på slutspurten vad gälde träningen inför höstens provsäsong. Hela sommaren hade jag cyklat en halvmil med honom minst fem dagar i veckan och haft regelbundna träningspass. Nu tog vi det en nivå till och adderade dagliga vattenpass i Svartån. Vi tränade walk-up och sök med träningsgänget i Hållsta. Bitarna började falla på plats och han var i fin kondition, ändå fick vi inte riktigt till det på proven till en början. Jag både jobbade och startade på Biby-provet där Billy fick en 3:a av domare Kent Asp. I Brunnsholm gjorde vi vårt bästa prov dittills, men det räckte inte och det blev en 3:a även för Alf Nordlund. I Sunne gjorde vi magplask och kom hem med en 0:a för Bengt Gustavsson. Jag började tappa självförtroendet och när vi kom med som reserver i Ljungås tänkte jag först inte åka. Efter mycket vägande hit och dit bestämde jag mig ändå tillslut att åka dit enbart med fokus att ha roligt, och roligt blev det när Billy kändes toppen och tilldelades en 2:a för Gunnar Pettersson. Han fick då även titeln SE U Ch.

OKTOBER

Luften gick lite smått ur mig och Billy och vi njöt av att lufsa i skogen och tränade en hel del agility på Örebro Bk som omväxling. Jag började rida fjordhästen Deo och hundarna gillade att hänga med till stallet. Familjens älskade gamla katt, Bella, fyllde 17. Själv fyllde jag 23 och firade på SSRK utställning i Mjölby där Nell blev BIR veteran och BIS-4 veteran. På samma utställning tilldelades Billys dotter Combine Online CERT.


NOVEMBER

På GRK's OpenShow i Sala blev Nell 2:a i Special Veteran med HP. Jag var även med och visade hund i Billys mamma Magdas vinnande avelsgrupp. Jag fick mitt officiella antagningsbesked för att spendera våreterminen 2011 på San Diego State University! Jens och jag var på en Idol-final och dagen därpå åkte Billy och jag till Salem för träningshelg med några av retrieverungdomstjejerna.

DECEMBER

December bjöd på riktig kyla och Nell promenadstejkade. Månaden bestod av mycket c-uppsatsplugg och hundarna fick "bara vara hundar". Jag arrangerade av avslutningsfest för mina kära Örebro-vänner och träffade många av dem för sista gången på mycket länge. Julen firades i Hållsta och Billy hade en jättefin annons i Golden Nytt. Nyåret firade jag in på en mycket trevlig fest arrangerad av Jens vänner.

Kommentarer
Postat av: Zetterljungsflocken

ja vi säger då det, ett mestadels riktigt härligt o underbart år o nu stundar ännu ett säkert minst lika spännande år. Lycka till med det! Kramar

2011-01-06 @ 17:02:33
URL: http://zetterljung.cybersite.se
Postat av: Moa

Vilket härligt år!

2011-01-06 @ 21:16:58
URL: http://klickerhundar.wordpress.com
Postat av: Emma

Gott nytt år! Hoppas 2011 blir ett framgångsrikt år för dig och hundarna! Och att vi ses på någon träning eller prov i år! :) Kramar från oss!

2011-01-08 @ 11:10:15
URL: http://www.eldflammanskennel.se
Postat av: Johanna & Majken

Härligt år ni har haft! :) Kul att läsa och se alla fina bilder :-)

2011-01-08 @ 17:47:23
URL: http://johannalofgren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0