Reflektion 2: funderingar om fart & effektivitet


Det här med fart och effektivitet är en omdiskuterad och kanske snudd på känslig fråga. Retrievers av jaktvariant, i synnerhet labradorerna, är oerhört snabba och explosiva. Visst är de uppseendeväckande och drar blickarna till sig med ben som ibland knappt ser ut att nudda marken då de flyger fram i terräng. Jag tycker att de är enormt häftiga och kan se likheter med agilityn där vallhundar, i synnerhet border collies, är helt överlägsna. En BC som går snabbt och rätt är generellt sett svårslagen.  På liknande sätt tycker jag att våra b-prov fungerar. En genomarbetad jaktlabbe har inga problem att ta hem 1:an med HP. Men med en snabb hund på agilitybanan går det också snabbt fel. Ett hinder rivs eller hunden tar fel väg, det blir väldigt uppenbart och konkret när något går snett på agilityplanen. Ute på söket i jaktskogen blir det kanske inte lika uppenbart, eller?

I provbestämmelserna står följade att läsa under bedömningspunkten "c. Fart": Hunden ska arbeta med god fart, dock ej så att förmågan att lokalisera apporter blir lidande. Långsamt arbete räknas hunden till nackdel. Inga konstigheter med detta eller hur? Vidare under bedömningspunkten "b. Sök" kan man läsa: Ineffektivt sök räknas hunden till nackdel.

Min Billy är en viltfinnare på söken går han ofta ut och arbetar rytmiskt och metodiskt i vind. De områdan han passerar får han med sig. På flera av de prov jag har startat har Billy dock fått nedslag på sin fart. Han rejsar inte fram i skogen utan gungar framåt i en rund galopp. Vid lokalisering av vilt/uppföljning av doft går han ner rejält i tempo, men växlar sedan upp på väg in. Nästan inne slår han ofta ner farten och tar de sista fem stegen i trav. Ser man det som bristande fart så accepterar jag när de säger att det drar ner effektiviteten. Det jag däremot har svårt att acceptera är att flera av de jaktlabbar jag gått i par med fått idel lovord gällande sina sök av domarna. Visserligen har det varit duktiga men minst ett par har farit runt som rena rama tornados under söken. Visst har de fått in vilten, men för att lyckas med detta har de behövt gå över samma områden flera gånger. Jag kan inte låta bli att fråga mig om det är effektivt sökarbete och om förmågan av att lokalisera apporterna faktiskt har blivit lidande.

På ett prov där vi fick skicka växelvis varannan gång blev det väldigt uppenbart att Billys låga fart inte behövde betyda en högre grad av ineffektivitet än vår svarta parkamrat. De vilt som parkamraten fick in fick denne in ett ett högt tempo, men vid ett par av skicken blev föraren ombedd att kalla in hunden då den letat så länge utan att hitta. Billy jobbade i ett mycket lugnare tempo med fick in ett vilt vid varje skick. I slutändan hade Billy därför fler vilt i sin hög. Ändå uppfattade jag det som att denne fick högre betyg i den muntliga kritiken gällande sitt sökarbete som kallades "Ett bra sökarbete" medans Billy beskrevs med orden "En hund som söker bra, men inte lika fort". Trots att Billys sökarbete uppenbarligen haft högre effektivitet fick han alltså nedslag på sin fart.

Nu kanske detta kan uppfattas som "Billys försvarstal", men så var faktiskt inte tankten. Han var mest ett tacksamt objekt för att beskriva detta fart/effektivitets-fenomen. Dessutom är det ju just med honom jag har fått dessa erfarenheter. Jag är ingen jaktprovsdomare och har inte på långa vägar samma erfarenhet som dem. Men eftersom det här är min blogg med mina tankar så tycker jag ändå att min funderingar hör hemma här.

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Superintressanta tankar Jenny o jag håller med Dig, ska bli intressant ju mer tid man hinner lägga på att vara nära de som kan o de som dömer. Hoppas verkligen jag har möjlighet att vara funktionär framöver o höra hur domarna resonerar o tänker. Tror man lär sig mycket på det. Sen är det säkerligen väldigt olika från domare till domare som i alla bedömningssporter men finns troligen ändå ett mönster i hur man blir skolad som domare.

2010-10-15 @ 15:25:22
URL: http://zetterljungs.cybersite.se
Postat av: Hanna

Håller med dig helt och fullt. Snabbt innebär sällan effektivt, men långsam galopp ser slött ut i jämförelse.

Jag hade EN domare som faktiskt klockade alla hundar i söket. Kanske det skulle införas, så man verkligen kan se att våra är minst lika effetiva, om inte bättre?

2010-10-15 @ 17:22:18
URL: http://kennelblagul.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Det här var riktigt intressant. Man vill ju läsa/höra mer om de här tankegångarna.

...kanske en uppföljande debatt/diskussion i ämnet, i nästa nummer av Apportören? Den vore verkligen intressant att följa!

2010-10-15 @ 19:21:49
Postat av: Jenny Widebeck

Hanna, jag känner till det där med tidtagningen. Har också startat för den domaren. Även om det kanske skulle vara en idé så tror jag inte att det är hela lösningen. Allt kan ju inte handla om fart - det jag försöker sätta ord på är att jaktlabben och en mindre fräsig variant kanske arbetar på samma tid, men (vissa av) jaktvarianten måste gå över marken flera gånger.



Jag vill också understryka att jag inte på något sätt påstå att min variant av hund är bättre är en jaktavlad variant. Snabbt och noggrant måste ju ändå vara det mest effektiva, eller hur!? Min poäng var bara att belysa att en noggrann hund med lägre fart i mina ögon åtminstonde förtjänar ett lika gott betyg som en snabb men lite slarvig hund. Dock inte sagt att en jaktlabbe måste vara snabb & slarvig, jag har sett många duktiga även om jag även sett de där benen rör sig snabbare än tanken.

2010-10-15 @ 22:55:29
URL: http://jennywidebeck.blogg.se/
Postat av: Sandra, Thyra & Lhine

Håller med dig Jenny, snabbare ben behöver inte betyda snabbare arbete.



Har själv många gånger ser jaktavlade hundar som springer rakt över hela söket... innan de vänder tillbaka och börjar apportera. Visst ser farten häftig ut, men vilten ska ju faktiskt plockas in på vägen ut så att säga... Pluspoäng till de domare som faktiskt kommenterar detta på prov :) Onödigt spring är inte effektivt.

2010-10-16 @ 21:58:11
URL: http://tomik.se
Postat av: Johanna

Tror inte ett tidtagning hjälper för som du säger så ger det ändå inte en rättvis bild, den snabba oeffektiva labben kan ju trots en snabbare tid ha arbetat mindre effektivt. Det vi ser är ju någonstans det som sätter sig i hjärnan och en snabb hund ger ju även känslan av att vara mer effektivt än den som springer långsammare. Vi luras.. Min svarta hoppas jag ska bli snabb och effektivt, det optimala och vackraste det lättlurade ögat kan skåda :)



Vi hejar på er iaf och hoppas ni får det pris och omdöme ni förtjänar till nästa säsong! Ses vi hos Anna? :)

2010-10-17 @ 19:16:31
URL: http://hied.wordpress.com
Postat av: Maria, Freja & Greta

Hej Jenny!

Brukar titta in här lite då och då, och tyckte det var dags att ge mig till känna ;-) Det är väldigt roligt att titta in här och få ta del av era upptåg och dina reflektioner. Det du beskriver i detta inlägg verkar vara ett "fenomen" som är svårt att få bort. Tråkigt är det dock....



I alla fall; Jättegrattis till dig och Billy för ett 2:pris i Ökl!! Ni är så duktiga!



Hälsningar från Umeå!

2010-10-19 @ 22:00:35
URL: http://tvagyllene.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0