Lägescheck - Nella + tidsbokning på ReDog

Minns ni att jag skrev om att jag ville ta Nell till Stefan Rosén på ReDog i Västerås för att han skulle få titta på henne och utlåtande, tips och råd på hur jag ska få henne att hålla så länge som möjligt? Sedan dess har det inte blivit någon av tidsbokningen förrän idag. Dels för att jag haft svårt att lösa hur jag skulle ta mig dit, och dels för att Nell varit så otroligt bra länge nu. Hon har varit superpigg och hängt med på långa promenader utan att visa den minsta hälta. Men nu ser läget annorlunda ut. Hon haltar nästan varje dag igen och något som bekymrar mig är att det blir mer och mer oregelbundet i uppkomst. Där det tidigare bara kom helt random har jag de senaste veckorna kunnat ana ett samband mellan hälta och ansträngning som inte varit speciellt tydligt innan.

Idag tog jag dock tag i saken och bokade en tid hos Stefan. Direkt när min praktik är avklarad (kan inte åka från den på dagtid) så ska vi infinna oss på ReDog i Västerås för en ”friskvårdsbesiktning”. Jag ser fram emot det någon alldeles och oj vad jag hoppas att vi ska finna någon form av lösning för min Nell.

Det finns inget värre än när de man älskar har det besvärligt. Ännu värre är det när det gäller ett djur som inte kan berätta för än var, hur och när den har ont. Dessutom är det oerhört frustrerande att inte veta hur jag ska agera. Är det bäst att låta henne vila? Eller är det bättre att hon får hålla igång? Och om hon ska vila är det totalvila som gäller eller koppelpromenader? Bör hon få Rimadyl? Eller kanske bara smärtlindrande Magnecyl?

Just nu känner jag att jag inte håller mig konsekvent till någon metod, men visst får hon röra sig. Det var det sista rådet jag fick från Annalysen ”Låt henne inte bara ligga, då blir ryggen än mer orörlig !”. Men samtidigt känns det fel att inte ta det försiktigt med henne. Hon får gå långa sträckor i koppel innan hon får springa fritt för att vara ordentligt uppvärmd. Jag försöker också att istället för att gå långa promenader åka till bryggorna och låta henne gå en kortare tur och sedan simma längs de långa båtbryggorna för att undvika belastning.

Nell är min bästa kompis. Hon är luften jag andas och min allra första stora kärlek. Det river verkligen i hjärtat när hon har ont. Samtidigt är Nell jättepigg just nu. Hon är full med energi och livslust, vilket ändå tröstar de dagar det känns tungt. Hon hämtar dummies, leker med leksaker och pockar på min uppmärksamhet. Älskade hund!


Kommentarer
Postat av: Johanna & Majken

Förstår precis din känsla! Hoppas ni får bra hjälp på ReDog

2010-05-21 @ 16:12:30
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Ann-Sofie

Håller tummarna för bästa möjliga. Min erfarenhet av Stefan är jättebra oavsett vilket skick vi haft när vi träffat honom. Han är ärlig o rak men försöker alltid hitta en positiv väg framåt. Lycka till Jenny o Nell!! <3

2010-05-24 @ 21:30:05
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0