Det vackraste jag vet

För tillfället befinner sig Nellsan och jag i Örebro och hälsar på husse. Billy fick stanna hemma med mamma eftersom hon ska visa honom på Skokloster-utställningen idag. Jag tror det var med värme i våra hjärtan som både Nell och jag klev ur bilen på studentgatans parkering. Det halvruffiga studentområdet känns verkligen som ett hem. Nell hade bråttom att lukta på alla fläckar och söka genom buskagen efter matrester, men sedan ville hon in i lägenheten där hon parkerade sig i korgen och föll i djup sömn med ett leende på läpparna. Hon var hemma.

Idag tog vi lite sovmorgon och sedan har vi gått morgonpromenad. Jag gjorde precis så man inte ska göra och lät Nell ta mig på promenad istället för tvärt om. Hon ledde först vägen till sjön. Det var otroligt vackert där nu med alla björkar som står i grönska. Sedan fortsatte hon upp i skogen. Hem fick jag sedan vända själv annars hade vi fortsatt i en evighet.

Det är mysigt och känns nästan lite lyxigt att vara iväg med bara en hund. Inte minst är det så många minnen som kommer över mig. För länge var det just så det var. Nell och jag i vått och torrt som gjorde utflykter och hittade på saker ihop. När jag promenerade tänkte jag mycket på tiden då det faktiskt bara var hon och jag. Hon var det självklara valet. Alltid. Fast även om Billy numera är den som får följa med på kurser och tävlingar har Nella i hjärtat aldrig slutat vara min nummer ett.

Att få höra om Leo och Kennie fick mig att tänka till. Man måste vara glad för varje dag man får med sin gamla hund. Och ja, nu börjar jag tycka det känns okej att kalla Nell gammal. Om en månad fyller hon 10. När vi promenerar längs sjön idag travar hon taktfast några meter före mig. Kalkonhänget under halsen dinglar åt sidorna när hon stegar på, pälsen är tufsig och hon haltar lätt. Ändå är hon det vackraste jag vet.

Kommentarer
Postat av: Johanna & Majken

Åh jag blir rörd... Krama söta Nell från mig

2010-05-15 @ 11:41:32
URL: http://johannalofgren.com
Postat av: Ann-Sofie

Njuuut av varandra VARJE dag, det är det som är livet!! Kram på Er <3

2010-05-15 @ 21:42:09
URL: http://zetterljungs.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0