Besök på ReDog of Sweden

Idag for jag till Västerås för mitt efterlängtade besök hos Stefan Rosén på ReDog. Nellas hälta har ju som bekant blivit värre under våren och jag tycker dessutom hon tunnat ur väldigt snabbt i bakkroppen. Varning för att detta är ett långt medicinskt inlägg som jag mest skriver som minnesanteckningar för mig själv.

Jag fick börja med att gå med Nell fram och tillbaka i en korridor med matta och visa skritt, trav och så till sist jättelångsam skritt. Varje gångart studerades noga av Stefan och en elev. Efter varje gångart förklarade de utförligt för mig vad de såg, vilket jag upplevde som mycket tryggt och pedagogiskt. Nästa steg var att känna igenom Nells alla leder och muskler, vilket jag även här blev imponerad av hur grundligt de gjorde. De visade mig leder och muskler som jag knappt visste fanns. Sedan skrevs det journal och jag fick ställa mina frågor innan de åter kollade på rörelserna efter vilan.

Vad kom de då fram till?
Jo, kort sagt så har Nell en dubbelsidig hälta fram. Dessutom är hon svag, eller besvärad som de valde att kalla det, i hela vänstersidan, speciellt bak. På en skala från 0-3 där 0 är obesvärad och 3 kraftigt besvärad fick Nell 2:or på båda frambenen och på vänster bak. Hon har ont i tårna på framtassarna i leden som kallas kronled och på några ställen i ryggen. Dessa besvär gavs graden 2, "måttligt besvärad". I baklåren är hon ojämnt musklad, där vänster är ganska mycket svagare. Smärtan ligger på värknivå med värdet 1, alltså "lindrigt besvärad". Besvären var ungefär de samma efter vila

Stefan fortsatte på samma spår som min vet i Örebro sagt, att detta antaligen beror på avlastning av ryggen pga. stela muskler som i sin tur beror av spondylosen i kombination med att hon börjar bli lite till åren. Detta gör att hon snedbeslastar bakpartiet och överbeslastar fronten. Utan att jag sagt något sa han att han även misstänkte att hunden besvärades av HD, vilket ju stämmer, och att även det kan spela in.

De testade att sätta viktmanchetter (fast utan vikt än så länge) på Nellas bakben för att öka aktiviteten och rörligheten och det blev jätteskillnad på hennes gång! Hon liksom rätade upp sig, klev under sig och såg mycket mer stabil ut. Så ett par sådana fick följa med hem. Jag fick även med mig fodertillskottet "Aktiv hund" som var det glycosamintillskott han rekomenderade som även innehöll rikligt med bra omega-syror.

Avslutningsvis fick Nell prova att ligga på en platta som vibrerade med styrkan 5Hz i 15 minuter. Hon var ju rätt stressad efter alla böjprov och liknande så visst flåsade hon lite på plattan, men verkade ändå tycka om den för hon la sig ner på den helt självmant och ville inte gå av när vi var klara. Vibrationerna från plattan får hundens muskler att slappna av (vilka i Nellas fall är väldigt stela) och när musklerna slappnar av början istället lederna att arbeta vilket främjar rörligheten i dem.

Nu ska Nell rehabiliteras i tre veckor enligt följande:
* Kosttillskott "Aktiv hund"
* 4 x 30 minuters promenader på mjukt underlag (2 av dessa med viktmanchetter)
* Simning, i sjön, minst 2ggr/vecka (främst för kronlederna i tårna)
* Ev. vibrationsplatta regelbundet med styrkan 5Hz i 15 minuter (beroende på tillgång + mattes plånbok)



Såhär ser viktmanchetterna ut


Även fast jag inte haft chans att se resultat än kan jag varmt rekomendera Stefan. Han var oerhört lugn och förtroendeingivande och invloverade mig på ett helt annat sätt än vad veterinärer tidigare gjort. Jag hade bokat tiden 10-10.30 men gick inte därifrån förrän 11.15 eftersom han utredde så noggrant. Dock betalade vi bara för halvtimmen vi bokat (+produkterna jag köpte såklart). Tiden på vibrationsplattan bjöd han på som prova-på. Vi fick även med oss en kopia på Nells journal hem där man kan läsa allt han sett, förklarat och rekomenderat.

1100 kronor kostade kalaset totalt, kanske ganska mycket för en studentplånbok men samtidigt kan jag inte komma på något annat som jag hellre skulle spenderat dem på än min allra bästa vän. Nell och jag kommer att göra ett återbesök hos Stefan om ca 3-4 veckor för att utreda om behandligen har hjälpt.

.

Kommentarer
Postat av: Emma

Vad intressant att läsa om ert besök hos Stefan. jag skulle själv kunna tänka mig ett besök hos honom för att kolla genom hundarnas kroppar och muskelstatus. Tror många hundar idag är ojämnt musklade och att man kan få mycket tips om hur man ska bygga sin hund för att den ska hålla i längen :)

Härligt med sommarlov!! kram!

2010-06-07 @ 13:52:20
URL: http://www.gangster-glimma.dinstudio.se
Postat av: Moa

Skönt med en rejäl genomgång! Viktmanchetter har varit kalasbra för Lucas som hade ett väldigt dåligt steg efter sin fraktur och lydnadsträning. Steget rättade till sig efter några veckor. Båda mina hundar får dessutom Aktiv hund, Lucas för åldern och Åskar för sin aktivitet vid tuffare träning/jakt. Ser fram emot att kunna simträna bägge två i sommar, av olika anledningar såklart. Hoppas programmet funkar för Nella och hälsa henne från oss!

2010-06-07 @ 16:22:24
URL: http://klickerhundar.wordpress.com
Postat av: Moa

Just det - jag gillar layouten!

2010-06-07 @ 16:23:01
URL: http://klickerhundar.wordpress.com
Postat av: Ann-Sofie

läste med spänning o lite igenkännande nickar : )

Jag kommer inte heller på nån bättre att rådfråga än Stefan - det är min egen erfarenhet med flera hundar. Hans sätt att involvera o förklara är helt outstanding även om han ibland använder ord som man inte 100% hänger med på. Gäller att vara tydlig själv o ifrågasätta så han förklara så man fattar. Jag hoppas verkligen det här funkar o ger Nell lite lindring, har själv kört både viktmanchetter o Aktiv hund med mycket bra resultat. Hört mkt bra om vibb plattan också men inte testat på egna hundar. Kram på Er o kör hårt med simningen nu. Kram på Er båda.

2010-06-07 @ 16:34:18
URL: http://zetterljungs.cybersite.se
Postat av: Johanna & Majken

Skönt med en så noggrann genomgång av en så kunnig person!

Hoppas programmet fungerar och att Nell blir bättre! Kram

2010-06-07 @ 18:20:07
URL: http://johannalofgren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0